آفتاب
به مناسبت جشن سیصد سالگی مرگ لویی چهاردهم

آنیش کاپور به قصر ورسای می‌رود/ نمایش جنبه سیاسیِ قدرت

آنیش کاپور به قصر ورسای می‌رود/ نمایش جنبه سیاسیِ قدرت

قصر ورسای برای یک نمایش هنری معاصر به آنیش کاپور خوش‌آمد می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آرت‌دیلی، آنیش کاپور هنرمند معاصر هندی برای تابستان امسال به برگزاری نمایشگاه خود در باغ‌های قصر ورسای دعوت شده است. در حالیکه لی اوفان در سال ۲۰۱۴ با آندره لو نوتر آرشیتکت معروف این باغ‌ها وارد مکالمه شد، کاپور با توجه به جشن سیصد سالگی مرگ لویی چهاردهم قصد دارد جنبه‌ای سیاسی‌تر از قدرت را به نمایش بگذارد.

آثار کاپور در باغ‌های دقیق و طراحی شده توسط لو نوتر دست می‌برند و شکاف‌های قرمز و تپه‌هایی از سنگ‌ها را به وجود می‌آورند که بازدیدکنندگان را به گردابی بسیار بزرگ می‌رساند که با خشونت می‌چرخد اما در عین حال از نظر هندسی کاملا دقیق است. او همچنین مناظر شیب‌دار ورسای را نیز با یک تونل عظیم که از فولاد ساخته شده پر کرده است.

از آثار موجود دیگر می‌توان به یک منحنی که جهان را برعکس تصویر می‌کند و همچنین یک آینه آسمانی کج که خورشید را وارد پس‌زمینه ورسای می‌کند، اشاره کرد.

کاپور اولین هنرمندی بود که به ژو دو پوم، صحنه معروف سوگند زمین تنیس سال ۱۷۸۹ که در روزهای اولیه انقلاب فرانسه نقشی اساسی داشت، دعوت شد. کاپور در این مکان اولین سلاح شلیک‌کننده مومی خود را به عنوان سمبلی از «جنگ اعلان‌نشده» نصب کرد و گفت: نقاشی شاهد است. نقاشی مدرکی است که بعد از یک کشتار باقی می‌ماند.

کاترین پگارد رییس قصر ورسای گفت: برای آنیش کاپور، یک اثر هنری به تنهایی موجود نیست، بلکه از طریق بیننده به وجود می‌آید. بازدیدکنندگان کاخ ورسای می‌توانند دوگانگی‌های کار هنرمند را ببینند: بهشت و زمین، مرئی و نامرئی، درون و بیرون، سایه و نور... این جهان را می‌توان از طریق تجربه و تصور خواند. اصالت این نمایش که آن را حتی برای کسانی که مدت‌هاست با آثار کاپور در سراسر جهان آشنایی دارند خاص می‌کند، این است که در ورسای، بینش او با تصوری روبرو می‌شود که توسط تاریخ در سنگ حک شده است. آنیش کاپور ما را به داخل تاریخی پنهان شده درون مرزهای ورسای می‌کشد.

کد N848845

وبگردی