آفتاب

«شیرازه» به دنیای مجلات پا گذاشت

«شیرازه» به دنیای مجلات پا گذاشت

اولین شماره ماهنامه «شیرازه» به مدیرمسئولی سیدرضا صالحی امیری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «شیرازه» نام ماهنامه‌‌ای به مدیرمسئولی سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی و سردبیری امین عارف‌نیا است كه شماره اردیبهشت آن به عنوان شماره اول به پیشخوان مطبوعات رفته است.

نشریه شیرازه با نگاهی فرهنگی آغاز به كار كرده است و محتوای آن بیشترحول محور پوشش رویدادهای هنری و فرهنگی كشور و به ویژه پوشش اخبار سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران دور می‌زند.

سیدرضا صالحی‌امیری مدیرمسئول این نشریه در آغاز نخستین شماره شیرازه در مطلبی با عنوان «شیرازه‌ای برای انسجام» نوشته است: «... نقش «شیرازه» در كتاب‌های قدیمی ما و به طور كلی در صنعت نشر و چاپ، ایجاد پیوستگی و نظم بخشیدن و منسجم كردن اوراق و صفحات یك اثر بوده است. «نشریه شیرازه» هم مولود رویكرد جدید سازمان است و نه تنها ارگان داخلی سازمان است و باید در انسجام و همبستگی اركان درون سازمانی مؤثر باشد، بلكه باید به مثابه «حلقه در» صدای ورود اهل خرد و اندیشه به خانه دوم خود را كه همان سازمان اسناد و كتابخانه ملی است، در این سرای دانش و فضیلت طنین‌انداز كند».

درشماره اول «شیرازه» مطالبی از این دست به چاپ رسیده است: كتاب و كتابخوانی در روزگار ما با آثار و گفتاری از فریبرز خسروی، محمد بقایی ماكان، فریدون مجلسی، اكبر اكسیر، المیرا حسینی، اسماعیل قدیمی، محمودرضا بهمن‌پور، یاسمین ثقفی، شهریار عباسی/ نمایشگاه بین‌‌المللی كتاب تهران بستری مناسب برای همكاری انتشاراتی و اطلاعاتی كتابخانه‌های عضو مكتب/ فراهم‌آوری منابع خارجی از نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، پروژه تاریخ شفاهی، در تاریخ معاصر ما راهگشاست/ مدیریت انتقال دانش، نیاز امروز جامعه در حوزه فرهنگ(حسام‌الدین آشنا) /، اسناد ملی و میراث مكتوب(پرونده‌ای به مناسبت ۱۹ اردیبهشت روز اسناد ملی و میراث مكتوب) با این مطالب، گفتگو با سیروس پرهام اولین رئیس آرشیو ملی ایران.

اولین شماره «شیرازه» در ۱۰۴ صفحه به چاپ رسیده است.

کد N848660

وبگردی