آفتاب

مراحل عشق در شعر حافظ روی بوم

مراحل عشق در شعر حافظ روی بوم

یک هنرمند در 28 تابلوی نقاشی‌اش، مراحل عشق در شعرهای حافظ را به تصویر کشیده است.

یک هنرمند در 28 تابلوی نقاشی‌اش، مراحل عشق در شعرهای حافظ را به تصویر کشیده است.

لیلا نادری دلپاک در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا درباره‌ی نمایشگاه نقاشی‌های خود با عنوان «عشق به‌علاوه هفت مساوی است با تو» اظهار کرد: 28 تابلوی نقاشی در اندازه 35*35 سانتی‌متر با تکنیک میکس‌مدیا در این نمایشگاه ارائه شده است. این آثار به موضوع بررسی هفت مرحله عشق عطار یعنی طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فنا در شعر حافظ اشاره دارد.

این هنرمند در ادامه گفت: تعداد تابلوهای هر مرحله با عدد آن ارتباط دارد؛ به این معنا که مرحله نخست هفت تابلو، مرحله دو شش تابلو و در نهایت، مرحله هفتم یک تابلو را شامل می‌شود. هر کدام از این بخش‌ها یک رنگ خاص دارند؛ در باورهای اسلامی، رنگ‌ها از نظر جایگاه و مقام متمایزند به‌طور مثال، رنگ سرخ مرحله‌ای خاص از سیر و سلوک است. رنگ زرد نمادی از پرتوافشانی ذات خداوند و سبز بیان‌کننده‌ی قداست و معنویت است.

نمایشگاه لیلا نادری دلپاک

او افزود: در شعرهای حافظ، ترتیب و توالی هفت مرحله آن‌طور که در اشعار عطار خوانده‌ایم، وجود ندارد و این موضوع برای من بسیار جالب بود. تابلوها به سیر و سلوک انسان که با نور الهی بیدار شده و صبحی پر از نور را برای رسیدن به کمال طلب می‌کند و به اصل توحید و حرکت از کثرت به وحدت و در نهایت، فنا شدن در نور مطلق اشاره دارند.

این هنرمند همچنین بیان کرد: در این آثار، «سالک» کاراکتر یک زن در دنیای جدید را دارد که طی طریق را با نشستن پرنده‌ای بر شانه و همراهی او تا رسیدن و تبدیل او به بال سالک نشان می‌دهد. به معنای دیگر، این پرنده نشانه‎ای از فرصتی است که به یک فرد داده می‏‌شود تا حرکت به سوی نور را آغاز کند.

نادری دلپاک به وجود یک بیت شعر در هر تابلو اشاره کرد و گفت: در هر کدام از تابلوها، یک بیت شعر مرتبط با آن مرحله آمده است، چون کلام سرچشمه‌ای والا دارد و پرتویی از جهان بالاست و شعر، کلامی موزون و خیال‌انگیز با نظام خاصی از کوتاهی‌ها و بلندی‌ها و ترکیب مصوت و صامت است که می‌توان آن را با مضامینی مانند توازن (تعادل و تقارن) و ریتم که ترکیب‌بندی و هماهنگی در نقاشی ایجاد می‌کند، معادل دانست. همچنین تلاش شده است با توجه به شعر به مدد نمادها و نشانه‌ها، تعابیر عارفانه به تصویر درآید تا الفتی میان شعر و تصویر برقرار شود.

او ادامه داد: در این آثار، پرندگان سمبل جان آدمی هستند که می‌توانند به سوی اعلاترین درجات کمال پرواز کنند و گیاهان نیز نماد جسم آدمی هستند که پیوسته ریشه در خاک و مادیات دارند. دایره نیز نماد ذات اقدس خداوندی و درخت سرو معرف انسان جویای کمال است. هدف از تکرار نقوش هم تکرار در ذکر و تمرکز بر اسماء خداوند است.

نمایشگاه لیلا نادری دلپاک

لیلا نادری دلپاک متولد سال ١٣٥٨ و دارای مدرک کارشناسی‌ ارشد تصویرسازی است. شرکت در نخستین جشنواره پیامبر، چهارمین و پنجمین جشنواره تجسمی فجر، دومین جشنواره تجلی بصیرت و حضور در نمایشگاه گروهی در نگارخانه «کمال‌الدین بهزاد» از فعالیت‌های این هنرمند به‌شمار می‌رود.

نمایشگاه «عشق به‌علاوه هفت مساوی است با تو» از 15 تا 20 خرداد در گالری «گلستان» واقع در دروس، خیابان کماسایی، شماره 34 برپاست.

انتهای پیام

کد N848399

وبگردی