آفتاب
امید بنکدار از «فهرست» نوشت

لذت شرکت در یک آیین کهن در جغرافیایی دور و ناشناخته

لذت شرکت در یک آیین کهن در جغرافیایی دور و ناشناخته

امید بنکدار کارگردان سینما و تلویزیون در یادداشتی عنوان کرد نمایش «فهرست» و دیگر آثار رضا ثروتی لذت شرکت در یک آیین کهن در جغرافیایی دور و ناشناخته را به مخاطب منتقل می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «فهرست» به کارگردانی رضا ثروتی اجرای رسمی خود را از امروز یکشنبه ۱۷ خرداد ماه در تالار حافظ آغاز می کند. این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه «فهرست» اثر تادئوش روژویچ و برگردان محمدرضا خاکی است. «فهرست» روایت رهبر ارکستری است که درصدد ساخت قطعه‌ای برای مردگان است؛ قطعه‌ای که او را به انزوا می‌کشاند و با مردگانش مواجه می‌کند.

به بهانه اجرای این اثر نمایشی امید بنکدار کارگردان سینما و تلویزیون یادداشتی را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

«از بابک حمیدیان همیشه سپاسگزارم. نه فقط به خاطر اخلاق حرفه ای و روحیه خاص و نازک بینی اش به بازیگری و هنر و نه حتی به خاطر تجربه خوشایند همکاری مان در دو پروژه مختلف. بیشتر به این خاطر که با دعوتش لذت تماشای نمایش «مکبث» را مدیون او هستم. دِین بزرگ ترم به او بابت آشنا شدنم با رضا ثروتی است؛ کارگردانی که آفاق تازه ای از هنر نمایش را به رویم گشود و پس از «مکبث» همواره منتظر اجرای کار بعدی اش بوده ام و به عنوان یک مخاطب مشتاق به تماشای کارهایش نشسته ام.

استفاده خلاقه از نور و صدا و موسیقی، حضور درخشان عنصر تخیل، بازی های فرارئالیستی و اعجاب آور بازیگران و فضاسازی منحصر به فرد نمایش های ثروتی تجربه ای شگفت انگیز است که تاکنون مانندش را ندیده ام. جهانگرد جوانی که از اروپا به ایران آمده بود، می گفت که همه چیز را می شود تعریف کرد و عکس گرفت اما احساسی که از بودن در فضاهای باستانی ایران داشته ام نه در عکس و نه در کلام قابل بیان نیست. نمایش های رضا ثروتی هم به نوعی همین کیفیت را دارند: تا در سالن حاضر نشده و روی صندلی ننشسته باشی و جادوی نمایش تو را مسحور نکرده باشد نمی توانی آن احساس را تجربه کنی. آن احساس غریب و لذتبخشی که شاید بتوان به شرکت در یک آیین کهن در جغرافیایی دور و ناشناخته تشبیهش کرد.

از بابک حمیدیان همیشه سپاسگزارم و همین طور از رضا ثروتی برای این که کار می کند، می کوشد، می نویسد، تصویر می آفریند و نمایش می سازد. برای این که در هر نمایش چالش تازه ای می آزماید و تجربه های پیشین اش را به بازی می گیرد و از آنها فراتر می رود. برای این که از بازیگرانش کنش ها و رفتارها و ژست هایی استخراج می کند تا محدوده های توانایی شان را به نامحدودیت تبدیل کند.

این بار با نمایش «فهرست» او بزرگترین چالش خود را به صحنه آورده است. معرفی چند ده بازیگر مستعد و توانا و حیرت‌آور با بازی هایی که در یاد خواهد ماند و عبور از مرزهایی که حتی مرگ را هم در بر می گیرد.

رضا ثروتی عزیز همیشه از تو سپاسگزارم. عاشقانه تحسینت می کنم و در عین حال از تو بیزارم! چرا که آنچه می آفرینی بی تردید غبطه برانگیز است ...»

کد N848156

وبگردی