آفتاب

دیدار با «ابوالقاسم سعیدی» پس از 60 سال

دیدار با «ابوالقاسم سعیدی» پس از 60 سال

اولین نمایشگاه انفرادی ابوالقاسم سعیدی در ایران، 22 خرداد در نگارخانه شهریور برپا می‌شود.

به گزارش ایسنا، سعیدی در حالی پس از شش دهه، آثارش را برای نخستین‌بار در ایران روی دیوار می‌برد که میزبان این نمایشگاه نیز با آثار این هنرمند، افتتاحیه‌اش را جشن می‌گیرد.

در نمایشگاه سعیدی آثاری مربوط به سال‌های مختلف فعالیت هنری این نقاش روی دیوار خواهد رفت؛ آثاری که در اغلب آن‌ها شاهد درآمیختن درونمایه‌های ایرانی با سبک‌ها و تکنیک‌های مدرن هستیم.

قرار است در این نمایشگاه 30 تابلو در ابعاد مختلف به‌نمایش گذاشته می شود. این آثار مربوط به سال‌های بعد از انقلاب هستند و به گفته نقاش، نه اسم دارند و نه تاریخ.

یکی از ویژگی‌های کار سعیدی این است که او اعتقادی به دوره‌بندی کارهایش ندارد و از این جهت روی تابلوهایش تاریخ نمی‌گذارد و در این‌باره می‌گوید: مسأله این است که من از کجا آمده‌ام. مسأله وجود است، مسأله زمان نیست. از این رو تابلوهایم بدون تاریخ هستند و در عوض، من آن‌ها را به دوره‌های مختلف مثل 60سالگی، 70سالگی یا 90سالگی‌ام تقسیم‌بندی کرده‌ام.

ابوالقاسم سعیدی هم‌دوره مارکو گریگوریان، محسن وزیری‌مقدم، پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی و دوست سهراب سپهری بوده است. همچنین از نخستین شرکت‌کنندگان ایرانی فستیوال ونیز به‌شمار می‌رود. کارهای او نقطه تلاقی توان فردی و خلاقانه امروزی با تقطیر معنای هنرهای سنتی ایرانی است.

سعیدی در سال 1304 در اراک به دنیا آمد. او در سال 1334 از مدرسه هنرهای زیبای پاریس (بوزار) فارغ‌التحصیل شد و بیش از سه دهه است که در فرانسه کار و زندگی می‌کند. هرچند او معتقد است کارگاهش را از تهران به پاریس منتقل کرده و پاریس، تنها برای او حکم آتلیه‌اش را دارد.

برخی فعالیت‌های هنری او در ایران شامل اجرای پروژه‌های نقاشی برای سازمان رادیو و تلویزیون، بانک مرکزی، تالار رودکی و دانشگاه شیراز است. سال 1339 جایزه دومین بی‌ینال نقاشی تهران را دریافت کرد و شش سال بعد، برنده جایزه بزرگ پنجمین بی‌ینال تهران شد. سال 1338 هم جایزه نقاشان جوان فرانسه را از آن خود کرد. تا کنون نمایشگاه‌های متعدد انفرادی در فرانسه، بلژیک، اسپانیا، سوییس و دیگر کشورها بر پا کرده است. ضمن این‌که در نمایشگاه‌های گروهی متعددی در ایران، اروپا و آمریکا شرکت کرده است.

نمایش آثار در سالن نقاشان جوان و نمایشگاه‌های بزرگ سالانه پاریس از 1333 تا 1340؛ شرکت در دوسالانه های تهران، پاریس و سائوپولو؛ نمایش آثار در دومین، سومین و پنجمین دوسالانه تهران؛ شرکت در نمایشگاه باغ ایرانی موزه هنرهای معاصر (۱۳۸۳)؛ عضویت در هیئت داوران و کمیته تشکیلاتی نمایشگاه نقاشی جوان فرانسه و عضویت در انجمن نقاشان فرانسه در کارنامه هنری این نقاش دیده می‌شود.

ابوالقاسم سعیدی بیش از شش دهه است که نمایشگاهی در وطنش، ایران نگذاشته و از این رو برپایی این نمایشگاه می‌تواند برای هنردوستان و علاقه‌مندان به هنر مدرن ایران جالب توجه باشد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این آثار می‌توانند از 22 خرداد به مدت یک‌ماه به گالری شهریور به نشانی تهران، الهیه، خیابان خزر شمالی، بن‌بست هرمز پلاک 9 مراجعه کنند.

انتهای پیام

کد N847605

وبگردی