آفتاب

دست از سر «پابلو نرودا» برنمی‌دارند!

دست از سر «پابلو نرودا» برنمی‌دارند!

علی‌رغم آخرین حکم دادگاه شیلی مبنی بر مرگ طبیعی «پابلو نرودا» و بازگرداندن جسد او به قبرش‌، ادعای جدید دانشمندان اسپانیایی نظریه قتل این شاعر برنده نوبل را به جریان انداخته است.

علی‌رغم آخرین حکم دادگاه شیلی مبنی بر مرگ طبیعی «پابلو نرودا» و بازگرداندن جسد او به قبرش‌، ادعای جدید دانشمندان اسپانیایی نظریه قتل این شاعر برنده نوبل را به جریان انداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با وجود این‌که دادگاه شیلی چندی پیش حکم ختم پرنده قتل پابلو نرودا شاعر سرشناس برنده نوبل را صادر کرد، تیم تحقیقاتی اهل اسپانیا اعلام کردند در استخوان‌های باقی‌مانده‌ از جسد شاعر «هوا را از من بگیرد‌، لبخندت را نه»، مدارکی دال بر مسموم شدن او پیدا کرده‌اند.

این دانشمندان مدعی هستند باکتری‌های غیرعادی در استخوان‌های نرودا وجود دارد که نمِی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

از هشت آوریل 2013 که نبش قبر این شاعر بزرگ قرن بیستمی انجام شد‌، باقی‌مانده جسد او در شیلی‌، کارولینای شمالی‌، آمریکا‌، اسپانیا و اخیرا در سوییس مورد بررسی قرار گرفت. نوامبر همان سال بود که پژوهشگران اعلام کردند آزمایش‌های مختلف مدرکی دال بر به قتل رسیدن نرودا به دست‌شان نداده‌، اما ماجرا در این نقطه ختم نشد. دولت شیلی در ژانویه سال جاری میلادی بار دیگر پرونده را گشود و اعلام کرد سه نوع پروتئین در بافت‌های باقی‌مانده پیدا شده که دو گونه آن را می‌توان با علم به ابتلای وی به سرطان پروستات توجیه کرد، اما منبع سومین نوع پروتئین نامشخص است.

با این وجود به این دلیل که هیچ مدرکی دال بر مسموم شدن این شاعر برنده نوبل به دست نیامد، ‌دادگاه شیلی حکم داد که پرونده مختومه است و جسد وی باید به قبر برگردانده شود. اما اخیرا تیم تحقیقاتی که در «مورسیا»ی اسپانیا روی این پرونده کار می‌کردند‌، اعلام کردند در مورد پروتئین سوم باید بررسی بیش‌تری انجام شود و وجود باکتری‌های ناشناخته ممکن است احتمال قتل نرودا از طریق تزریق مرگبار مزدوران دولت دیکتاتور «پینوشه» را قوت ببخشد.

به گزارش گاردین‌، در این میان بنیاد «نرودا» از دو سال پیش اصرار دارد که جسد وی هرچه سریع‌تر باید به محل دفنش بازگردانده شود. اما برخی از بازمانده‌های خاندان نرودا قضیه قتل او را جدی گرفته و معتقدند آزمایش‌های لازم باید انجام شود.

نرودا که در سال 1971 جایزه نوبل ادبیات را کسب کرد، به سرطان پروستات مبتلا بود اما شبهه‌هایی درباره به قتل رساندن او در بیمارستان وجود داشت. او قرار بود در هفتادمین سال‌روز تولدش هشت کتاب جدید منتشر کند اما در 23 سپتامبر 1973 یعنی 12 روز پس از کودتای نظامی «آگوستو پینوشه» درگذشت. تمام این آثار پس از مرگ او به چاپ رسیدند.

خالق «هوا را از من بگیر، لبخندت را نه» فعال سیاسی و شاعر برنده‌ جایزه‌ نوبل ادبیات بود که در جنوب سانتیاگو به دنیا آمد. او که یکی از حامیان سرسخت «سالوادور آلنده» رییس‌جمهور چپ‌گرای شیلی بود فقط ‌12 روز پس از کودتای نظامی «آگوستو پینوشه» که به سرنگونی «آلنده» انجامید‌، در بیمارستان درگذشت و برخی معتقدند او به‌دلیل این‌که قصد داشت رهبری حزب مخالفان حکومت را برعهده بگیرد، به قتل رسیده است.

اعضای خانواده‌ نرودا معتقدند او در سن 69سالگی بر اثر پیشرفت بیماری سرطان پروستات درگذشت، اما «مانوئل آریا» - راننده شخصی او - در سال 2011 با اظهارات تکان‌دهنده‌ خود مدعی شد، تزریقی که پیش از مرگ برای این شاعر برنده‌ نوبل ادبیات انجام شد،‌ علت فوت او بوده است. در این مدت متخصصانی از آرژانتین، اسپانیا و دیگر کشورهای جهان برای نبش قبر «پابلو نرودا» پس از گذشت 40 سال، به نیروهای صلیب سرخ بین‌المللی پیوستند و پس از انجام آزمایش‌هایی که شش‌ ماه به طول انجامید، کارشناسان اعلام کردند هیچ‌گونه سمی در بدن او یافت نشده و مدعی شدند مواد شیمیایی یافت‌شده در بدن نرودا، کاملا منطبق با داروهایی است که او برای درمان بیماری‌اش مصرف می‌کرده است.

پابلو نرودا از مشهورترین و تأثیرگذارترین چهره‌های ادیبان معاصر جهان است که علاوه بر تعداد زیادی کتاب، یک مجموعه بزرگ شعری را از خود باقی گذاشته و از جمله آثار او می‌توان به «اسپانیا در قلب ما»، «عاشقانه جدید برای استالینگراد» و «چوب‌بر بیدار خواهد شد» اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N847283

وبگردی