آفتاب
امیر فرحان‌نیا در گفتگو با مهر:

علاقه پدربزرگم به «داستان شب» باعث شد رادیویی شوم

علاقه پدربزرگم به «داستان شب» باعث شد رادیویی شوم

امیر فرحان‌نیا بازیگر نمایش‌های رادیویی که سالیان سال است در این زمینه فعالیت دارد، می‌گوید علاقه پدربزرگش به گوش دادن به «داستان شب» باعث شد او نیز به کار در رادیو علاقمند شود.

امیر فرحان نیا در گفتگو با خبرنگار مهر به دوبله خود در یکی از مجموعه‌های تلویزیونی در حال پخش اشاره و بیان کرد: من به جای یکی از شخصیت های مجموعه تلویزیونی «حادثه» حرف می زنم که مدیریت دوبلاژ آن را الیزا اورامی بر عهده دارد. این کار درباره یک بیمارستان است و اتفاقات زندگی پرستاران و بیماران این بیمارستان را به تصویر می کشد.

دوبلور مجموعه مستند «انسان و طبیعت» درباره این مجموعه نیز توضیح داد: این اثر با مدیر دوبلاژی داوود نماینده انجام شده است و من روایت آن را بر عهده داشتم. قبل از عید حدود ۲۰ قسمت از این مجموعه را کار کردیم که قرار بود در ایام نوروز به پخش برسد اما روی آنتن نرفت و حالا یک شب در میان از شبکه پنج روی آنتن می رود.

بسیاری از نمایش های رادیویی کنونی تکراری هستند

این بازیگر نمایش های رادیویی درباره آثار دیگری که در حوزه رادیو دارد نیز گفت: فعلا در حوزه دوبله فعالیت بیشتری دارم اگرچه که رادیو را ترجیح می دهم. این روزها کارهای رادیویی کمتر شده است و هنرمندان رادیو به سختی می توانند موظفی های خود را پر کنند. این روند از دی ماه سال گذشته رخ داد و احتمالا طبق آنچه که گفته شده است از ماه مبارک رمضان به بعد دوباره کارها روی روال خواهد افتاد.

وی در واکنش به اینکه رادیو نمایش این روزها بیشتر نمایش های رادیویی پخش می کند و حتی برنامه های غیرنمایشی را حذف کرده است، گفت: بله تعداد نمایش های رادیویی زیاد شده است اما تعداد تولیدات هنوز بالا نرفته است. بسیاری از نمایش هایی که اکنون از این شبکه رادیویی روی آنتن می روند تکراری هستند و به زمان های مختلفی از ۳۰ سالی که من در رادیو بوده ام تعلق دارند.

این گوینده رادیو در ادامه با اشاره به خاطراتی از حضور خود در رادیو عنوان کرد: من سال ۶۳ و از طریق آزمون وارد رادیو شدم. آن زمان علاقمندان به رادیو آنقدر زیاد بودند که شرکت‌کنندگان ۴۰۰۰ نفر شدند و بعد حدود ۱۰۰۰ نفر در مرحله اول قبول شدیم. در مرحله دوم که آزمون دادیم حدود ۸۳ نفر و بعد در نهایت ۲۳ نفر قبول شدیم. 

وی ادامه داد: ما ۲۳ نفر یک سال زیر نظر استاد حمید سمندریان کار کردیم و در پایان این دوره ۱۴ نفر از میان ما باقی ماند که من هم جزو آنها بودم. البته در این سال ها ورود به رادیو آسانتر شده است و شاید یک دلیل آن تولید بالای آثار نمایشی باشد که به نیرو هم نیازمند است. 

امیدوارم رادیو دوباره رونق بگیرد و به روزهای اوج خود بازگردد

فرحان نیا به علاقه خود به حوزه رادیو اشاره و بیان کرد: در کلاس سمندریان من با دانیال حکیمی و شهین نجف زاده هم‌‌دوره بودم ولی آنها به تدریج کار رادیو را رها کردند. من همزمان در یک آزمون برای دوبله هم قبول شده بودم و سمندریان به من توصیه کرد که بین رادیو و دوبله یکی را انتخاب کنم و البته رادیو را پیشنهاد کرد من هم در رادیو ماندنی شدم. علاقه زیاد من به رادیو از کودکی و زمانیکه می دیدم پدربزرگم با چه اشتیاقی برنامه «داستان شب» را گوش می کند، شکل گرفته بود. حتی زمانیکه به خدمت سربازی رفتم به یکی از دوستانم گفته بودم که می خواهم بازیگر رادیو شوم و او با تعجب بیان کرد که مگر شغل بازیگری رادیو هم وجود دارد!

این گوینده و مجری تلویزیون ادامه داد: در این سال ها حوزه های مختلف هنر را تجربه کردم از بازیگری تئاتر و تله تئاتر گرفته تا اجرا در شبکه های مختلف تلویزیونی و حتی در سریالی از حسن فتحی با عنوان «همسایه ها» که در سال ۷۲ تولید شد حضور داشتم. با این حال بعد از همه این کارها دوباره رادیو را ترجیح دادم و حالا حدود ۶ سال است که بازنشسته شده ام اما همچنان اگر کاری باشد می آیم و بازی می کنم.

وی در پایان بیان کرد: من امیدوارم رادیو دوباره رونق بگیرد و به روزهای اوج خود بازگردد. برای این منظور فقط کافی نیست که ما کار خود را چون وظیفه انجام دهیم بلکه باید به کیفیت کار هم اهمیت دهیم. اکنون کمیت کارها کاهش داشته است و این باعث شده که هنرمندان دغدغه شغل خود را داشته باشند و ما باید کمیت و کیفیت هر دو را افزایش دهیم.

کد N846410

وبگردی