آفتاب
لاله جعفری مطرح کرد

رشد ادبیات خردسال در ایران

رشد ادبیات خردسال در ایران

لاله جعفری که این روزها نگارش در حوزه ادبیات خردسال دغدغه اصلی‌اش شده است، رشد ادبیات این گروه سنی را بویژه در حوزه نثر قابل تقدیر توصیف کرد.

این نویسنده به خبرنگار ادبیات ایسنا گفت: به نظر من داستان‌های گروه خردسال طی یکی دو سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و امروز مرزبندی بین ادبیات کودک و ادبیات خردسال شکل گرفته است. ادبیات خردسالان به نسبت گذشته بهتر شده است و اگرچه در دو، سه سال گذشته مرزی بین ادبیات کودک و ادبیات خردسال دیده نمی‌شد امروز این مرزبندی به لحاظ کمی و کیفی کاملا مشخص است و این رشد خوبی را نوید می‌دهد.

وی تأکید کرد: ما در زمینه ادبیات خردسال تجربه‌های خوب و موفقی همچون مجموعه «قصه‌های الکی پلکی» و نیز «یک اسم و چند قصه» را داشته‌ایم که می‌توانیم با اتکا به همین تجربیات موفق، تجربیات موفق دیگری را انتظار داشته باشیم.

لاله جعفری این روزها مشغول نگارش رمان کودکانه‌ای با عنوان «لولوی شصت پا» است. این رمان که تاکنون یک‌سوم کار نگارش آن پشت سر گذاشته شده است در جلسات مشترکی با حضور جمعی از زنان نویسنده همچون شکوه قاسمیان و فرزانه خداجو در حال شکل‌گیری است.

او افزود: هر کدام از نویسندگان بناست طی جلسات مشترکی نسبت به نگارش رمان کودکانه‌ای با شخصیت دختران دست به قلم شوند. این موضوع از آن بابت است که ما در زمینه تألیف رمان‌های با شخصیت دختران کمتر فعال بوده‌ایم.

جعفری مجموعه‌ای از آثار خود را زیر چاپ دارد. «قصه‌های حیوونکی» و «ماجراهای اژی و قوری» در زمره این آثار هستند که بناست توسط انتشارات خانه ادبیات راهی بازار شوند.

«ماجراهای اژی و قوری» داستانی تصویری است که قرار است در قالب اثری 10 جلدی با خط داستانی و شخصیت مشترک بچه اژدها و بچه قورباغه‌ ماجراهای آن طی شود.

«قصه‌های مامانی» و «گریه نکن آقای گاو» از دیگر نوشته‌های این نویسنده نیز قرار است توسط انتشارات سوره مهر به زودی راهی بازار شود. هر کدام از این کتاب‌ها 10 قصه ویژه خردسالان را دربر دارد و داستان‌های این آثار هر کدام اگرچه به لحاظ شخصیت متنوع‌اند اما به لحاظ فرم و ساختار از شاکله یکسانی برخوردارند.

مجموعه «قصه‌های گوگولی» از دیگر آثار لاله جعفری است که بناست توسط انتشارات قدیانی راهی بازار شود. «قصه‌های گوگولی» مجموعه‌ای 10 جلدی است که هر جلد آن پنج داستان را در برمی‌گیرد.

«بوس باد» از دیگر آثار این نویسنده هم بناست توسط انتشارات پیدایش راهی بازار شود. مخاطب این اثر قصه - تصویری خردسالان هستند.

«با من دوست می‌شوی؟» نیز از دیگر آثار خردسالانه این نویسنده است که قرار است با تصویرگری علی خدایی و در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راهی بازار شود.

در حوزه ترجمه، جعفری مجموعه‌ای شش‌جلدی از نویسندگان انگلیسی‌زبان را ویژه انتشارات قدیانی کار کرده است. «قصه کره اسب‌ها»، «قصه شاهزاده خانم‌ها»، «قصه دایناسورها» و... در زمره این آثار شش‌جلدی هستند که هر جلد آن 22 قصه را دربرمی‌گیرد.

دایرة‌المعارفی ویژه نوجوانان با عنوان «درباره همه چیزها» از دیگر آثار ترجمه‌ای لاله جعفری است که او پس از گذشت چهار، پنج سال انتظار دارد شاهد حضور این کتاب در بازار کتاب باشد. نویسندگان این اثر مجموعه‌ای از متخصصان علوم مختلف هستند.

انتهای پیام

کد N846057

وبگردی