آفتاب
در جمع کتابداران کرمانی مطرح شد:

مطالبه اصلی مختارپور از کتابداران/ خریدار گلایه‌ها هستم

مطالبه اصلی مختارپور از کتابداران/ خریدار گلایه‌ها هستم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با کتابداران استان کرمان گفت: از شما انتظار دارم که مطالعه کنید؛ چراکه علم اندک، کم فایده و گاه مضر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌ ها، دوشنبه ۱۱ خرداد، طی نشستی صمیمانه با کتابداران استان کرمان دیدار و گفتگو کرد. این سفر با همراهی روح الله هاشمی ذاکر مدیرکل حراست، محمدهادی ناصری طاهری مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل و زهرا ترکی سرپرست اداره کل امور اداری و منابع انسانی نهاد کتابخانه ها انجام شد.

مختارپور در ابتدا ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، سخنان خود را با معرفی مجموعه شعری از محمد علی جوشایی، شاعر کرمانی و خواندن ابیاتی از آن، با موضوع انتظار، آغاز کرد. وی همچنین در اشاره، به اهمیت و فضیلت سه ماه رجب، شعبان و رمضان بیتی از حافظ را یادآور شد و گفت: حافظ می گوید، "نگویمت که همه ساله  می پرستی کن/ سه ماه می خور و نه ماه پارسا می باش"، قرائن برخاسته از سایر اشعار حافظ و تفاسیر اهل معرفت سه ماه رجب، شعبان و رمضان را مصداق این بیت معرفی می کند.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت بهره مندی حداکثری از برکات این ماه و ماه رمضان، که پیش روست، به قرائت غزلی از مولانا با محوریت موضوع "غفلت و لزوم اغتنام فرصت از عمر" پرداخت.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه با بیان اینکه یک سال از حضور وی در سمت دبیرکلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور می گذرد، به ارائه گزارشی از فعالیت های این نهاد پرداخت و گفت: برای رعایت عدالت و انصاف، باید بگویم که من منکر خدمات مدیران گذشته نهاد نیستم و کفران نعمت را خطا می دانم؛ اما مسئولیت من در نهاد کتابخانه های عمومی کشور ایجاب می‌کرد که به منظور ارتقاء سطح کیفی سازمان، معایب موجود را شناسایی و در جهت رفع آنها اقدام کنم.

وی با اشاره به اهمیت منابع انسانی در پیشبرد اهداف سازمانی، رسیدگی به وضعیت نیروی انسانی را نخستین اولویت خود دانست و تصریح کرد: در آغاز راه، رسیدگی به وضعیت معیشت کتابداران، فرهنگی تر از هر کار دیگری بود. امروز در دنیا از نیروی انسانی با عنوان منابع انسانی یاد می کنند؛ و شما منابع کشور ما هستید. در این دوره مجموعه نهاد با به رسمیت شناختن کتابدار به عنوان نیروی متخصص، کار خود را آغاز کرد. در این راستا، تکریم جایگاه کتابدار و امکان برقراری تعامل و ارتباط مستقیم با آنان از دیگر راهکارهایی بود که مورد توجه قرار گرفت. امروز این ارتباط با دریافت بالغ بر ۲۶ هزار ایمیل از همکاران کتابدار، و تماس با تک تک کتابداران و همکاران به بهانه های شیرینی همچون تبریک روز تولد، کماکان ادامه دارد.

مختارپور با تأکید بر ضرورت بازبینی در روند مجموعه سازی کتابخانه های عمومی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که از ابتدای راه مورد توجه قرار گرفت، ارتباط با مجامع علمی کشور و جلب حمایت صاحب نظران رشته کتابداری به منظور بهبود و تعالی وضعیت موجود بود.

تلاش در جهت برقراری امنیت شغلی کتابداران و درگیر نمودن آنان در فرآیند تصمیم گیری در حوزه کاری خود، از جمله روند مجموعه سازی کتابخانه ها، از دیگر مواردی بود که مختارپور به عنوان اولویت های مدیریتی دوره کنونی از آن یاد کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به برخی از انتظارات خود، خطاب به کتابداران گفت: من خریدار گلایه های شما هستم و برای برطرف نمودن آنها همواره تلاش می کنم؛ اما انتظار من از شما این است که مطالعه کنید و در این مورد هیچ عذری پذیرفتنی نیست؛ چراکه علم اندک، کم فایده و گاه مضر است؛ حال آنکه هرچه علم افزون شود، فایده آن نیز بیشتر خواهد شد.

تعدیل مطالبات و صبوری برای تحقق آنان، همدلی، مشارکت و انسجام درونی و نیز پرهیز از تشدید یأس و ناامیدی از دیگر انتظارات دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از کتابداران بود.

وی در خاتمه با ذکر آیه ۷ سوره ابراهیم با مضمون، لئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ، شکرگذاری از خداوند متعال را بر نعمت ها یادآور شد و گفت: مایه دلگرمی ما این است که همواره در مسیر بهبود تلاش می کنیم؛ و اینکه خدایی هست که در مشکلات به او پناه می بریم و از او کمک می جوییم؛ و اینکه نیروهایی خوب و با انگیزه ای در نهاد داریم، که برای خدمت به آنها و حل مشکلاتشان شب و روز نمی شناسیم.

کد N844564

وبگردی