آفتاب

پاسخ مدیر شبکه مستند به اتهامات

پاسخ مدیر شبکه مستند به اتهامات

مدیر شبکه مستند درباره انتشار برخی اخبار نادرست مبنی بر استفاده اتاق فکر شبکه مستند از محمد آفریده - مدیر عامل سابق انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند تجربی - توضیحات صریحی را در جهت روشن کردن اتهاماتی که به شبکه مستند زده شده، ارائه داد.

امیر تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا‌، در زمینه طرح اتهاماتی درباره‌ی ساخت فیلم‌ علیه نظام توسط محمد آفریده، حضور فعال وی در شبکه مستند و همچنین استفاده اتاق فکر شبکه مستند از آفریده سخنانی را بیان کرد.

این مدیر جوان تلویزیون خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از سایت‌های خبر‌ی‌، خبری را منتشر کرد درباره حضور فعال آقای آفریده در شبکه مستند و استفاده از او در اتاق فکر این شبکه که اصلا صحت نداشت. مطالبی نوشته شد و در پی آن برخی سایت‌های خبری دیگر هم همان خبر را بازنشر کردند. ما وقتی می‌خواهیم مستندی را بسازیم اصل را بر بی‌طرفی می‌گذاریم، متاسفانه گزارشی که از سوی برخی سایت‌های خبری کار شد اصلا موازنه در آن رعایت نشده بود. من به عنوان مدیر شبکه مستند، یک مسؤول مملکتی نیستم که دوستان دسترسی سختی به من داشته باشند. در این گزارش عکس بنده استفاده شده بود و تهمت‌هایی به شبکه مستند زده شده بود. این دوستان می‌توانستند با یک تماس با من این موضوع را با خودم من در میان بگذارند و از خودم سوال کنند.

وی بار دیگر تاکید کرد: خبری که اخیرا از سوی برخی سایت‌های خبری منتشر شد‌، اصل بی‌طرفی را رعایت نکرده بود. دوستان این موضوع را مطرح کرده بودند که آقای آفریده در شبکه مستند حضور فعال دارد و همه کارها باید از زیر دست ایشان بگذرد و اوست که حرف اول و آخر را می‌زند؛ در حالی که اصلا اینطور نیست. هیچ کدام از دوستانی که در اتاق فکر شبکه مستند فعالیت می‌کنند، کار رسمی در شبکه ما انجام نمی‌دهند. آقای آفریده به مدت هشت سال ریاست مرکز گسترش سینمای مستند تجربی را بر عهده داشت، ایشان اعتبار و آبروی زیادی در میان مستندسازان کشور ما دارند. اتاق فکری که ما در شبکه مستند داریم فقط کارش مشاوره دادن است. ما در این اتاق فکر سعی می‌کنیم اصل حرفه‌ای بودن را رعایت کنیم. باز هم تاکید می‌کنم که هیچکدام از دوستان، حکم رسمی در اتاق فکر شبکه مستند ندارند.

مدیر شبکه مستند سپس تصریح کرد: من اکنون در جایگاهی نیستم که از آقای آفریده و تهمت‌های که به وی زده شده است دفاع کنم. مسائلی که مربوط به آقای آفریده می‌شود خودش باید از حقوقش دفاع کند ولی لازم می‌دانستم به این نکته تاکید کنم که خیلی از فیلم‌هایی که به ایشان نسبت داده شده است اصلا ربطی به او نداشته و کدهایی هم که در گزارش‌های اخیر برخی سایت‌های خبری استفاده شده، اشتباه بوده است.

تاجیک در ادامه به پخش برخی از فیلم‌های مستند ایرانی از شبکه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: خیلی از فیلم‌هایی که از شبکه‌های خارجی نمایش داده شدند، شاید اگر نهادهای مسوولی همچون صدا‌و‌سیما و خاص شبکه مستند از این فیلم‌ها حمایت مالی می‌کرد و نسبت به پخشش اقدام می‌کردند، مستندسازان کشورمان دیگر برای عرضه آثارشان به شبکه‌های خارجی روی نمی‌آوردند. در حال حاضر سیر عظیمی از مستندسازان ما از تفکرات خاصی برخوردار هستند که ما می‌توانیم به خوبی با آنها تعامل کنیم. حضور افراد مختلف به عنوان کمک و مشاوره در شبکه مستند لازم است و ما نسبت به این موضوع تاکید فراوانی داریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پیشرفت شبکه مستند اشاره کرد و یادآور شد: شبکه مستند حالا دیگر به گفته برخی دوستان حیات وحش سابق نیست و ما خیلی بالا رفته‌ایم و پیشرفت کرده‌ایم. دوستانی که این گزارش‌ها را علیه شبکه مستند می‌نویسند با ساختارهای ما آشنا نیستند. به عنوان مثال،‌ مستندهای اجتماعی از جمله مستندهای جنجالی هستند که به هر حال در زمان پخش یکسری مخالف و موافقانی را دارند. ما از لحاظ محتوایی خیلی پیشرفت داشتیم.

مدیر شبکه مستند در ادامه صحبت‌هایش به بحث HD شدن شبکه مستند و جدی دنبال کردن این اتفاق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به شدت به دنبال بحث HD شدن شبکه مستند هستیم. اگر این شبکه، HD شود ما می‌توانیم مخاطبان خوبی را داشته باشیم. هر شبکه‌ای که در تلویزیون بخواهد HD شود باید مرحله 16 بر 9 را بگذراند که امیدواریم این مرحله اجرا شود و شبکه مستند به شبکه HD تبدیل شود.

امیر تاجیک در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا‌، اعلام کرد: بعد از ماه مبارک رمضان قرار است طی مراسمی از مستندسازان برتر دهه 40 تا به حال تجلیل کنیم و در این مراسم قرار است رییس سازمان صدا و سیما هم حضور داشته باشد. ناصر تقوایی‌، پرویز کیمیایی، کامران شیردل‌، منوچهر طیاب، نادر طالب‌زاده، محمدعلی فارسی، مرتضی شعبانی، اسلام‌زاده، چاوش و ... از جمله چهره‌هایی هستند که در مراسم تجلیل از مستندسازان از آنها دعوت خواهیم کرد؛ ضمن اینکه قرار است خیلی از فیلم‌های مستند با ارزش که طی این سالها به عنوان گنجینه از آنها نگهداری کردیم را به پخش برسانیم.

مدیر شبکه مستند همچنین خبر داد: برای اعلام برنامه‌های ماه رمضان شبکه مستند هفته آینده یک کنفرانس خبری برگزار خواهیم کرد؛ ضمن اینکه سعی می‌کنیم برنامه‌های ماه رمضانمان خلاقانه‌تر باشد.

انتهای پیام

کد N843407

وبگردی