آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

روایت مسافران «کشتی نجات» از فراز و فرود یک سفر/ آمادگی برای خطر

روایت مسافران «کشتی نجات» از فراز و فرود یک سفر/ آمادگی برای خطر

مسافران «کشتی نجات» مردم ایران برای ملت یمن، در نشستی خبری گوشه‌ای از فراز و نشیب سفر دریایی امدادی خود را بازگو کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین تجلیل از تیم پزشکی اعزامی به همراه «کشتی نجات» به یمن، صبح امروز در سازمان بسیج جامعه پزشکی برگزار شد.

در این مراسم، از شاهین محمدصادقی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نماینده مجلس شورای اسلامی، سلیمان حیدری، یدالله سیاوش و هادی جعفری تکنسین‌های بیهوشی اتاق عمل که از اعضای تیم پزشکی اعزامی به همراه کشتی نجات بودند، تجلیل و قدردانی شد.

محمدصادقی: خودمان را برای هر اتفاقی آماده کرده بودیم/ آمریکا به دنبال ایجاد فتنه های جدید در منطقه است

محمدصادقی نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یمن یک کشور استثنایی در شبه جزیره حجاز است، گفت: این کشور هیچ وقت زیر بار زور نرفته و همواره حکومت و دولت مستقل داشته است.

وی افزود: یمن، تمدن و تاریخ بسیار کهنی دارد و این کشور همواره دوستدار اهل بیت بوده است و همواره در طول تاریخ خود با ایران رابطه خوبی داشته است. تنگه بابل‌المندب موقعیت استراتژیکی را برای یمن ایجاد کرده است و هر کسی که بر این تنگه مسلط باشد، به بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان مسلط است.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو برابر جمعیت یمن اسلحه انفرادی در این کشور وجود دارد، ادامه داد: این مساله به خوبی نشان می‌دهد که مردم یمن به شدت مبارز هستند و هیچگاه زیر بار زور نخواهند رفت.

محمدصادقی افزود: آمریکا هم اکنون این احساس را دارد که تمام برنامه‌هایش در مقابل ایران شکست خورده است و می خواهد با فتنه جدیدی جریانی را در منطقه ایجاد کند تا مقابل جمهوری اسلامی ایران بایستد.

وی با بیان اینکه اسرائیل یک دولت جعلی است که مقابل جهان اسلام قرار دارد، گفت: اسرائیل را برای مبارزه با جهان اسلام ایجاد کردند و داعش نیز که امروز ایجاد شده است یک گروه تروریستی است که برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است. ما برادری بین شیعه و سنی را ضروری می دانیم و هر کسی را که بین شیعه و سنی در جهان اسلام تفرقه ایجاد کند، مسلمان نمی دانیم.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت عربستان ائتلافی به وجود آورد که بسیار ننگین بود و کشورهایی که با این دولت ائتلاف کرده بودند، فهمیدند که این ائتلاف تنها برای حفظ دولت آل سعود از یک طرف و تامین منافع غرب و آمریکا از طرف دیگر، ایجاد شده است؛ به همین دلیل اکثر کشورها خود را از ائتلاف کنار کشیده و پشت عربستان را خالی کردند و این رژیم جنایاتی را انجام داد که حتی اسرائیل انجام نداده بود.

محمدصادقی با اشاره به اینکه کشور مظلوم و ستم دیده یمن هم اکنون مورد حمله عربستان سعودی قرار گرفته است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در ابتدا یک هواپیما را برای کمک به مردم یمن ارسال کرد که بنده نیز در آن بودم؛ این هواپیما ۳ بار تلاش کرد در فرودگاه صنعا بنشیند، اما سعودی ها اجازه ندادند و به همین دلیل مقامات هلال احمر تصمیم گرفتند که کشتی نجات را برای کمک به مردم یمن به این کشور اعزام کند.

وی افزود: متخصصین پزشکی در کشتی نجات حضور داشتند و حدود ۲۵۰۰ تن دارو و غذا برای مردم یمن ارسال شد؛ ما در این کشتی خودمان را برای همه چیز آماده کرده بودیم و قصد داشتیم تنها به یمن برویم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: آنچه که در یمن اتلاف افتاده قطعا یک جنایت بشری است و آل سعود در باتلاقی که خودش ایجاد کرده است، فرو خواهد رفت.

حیدری: یک حرکت مصلحت‌اندیشانه باعث شد به الحدیده نرسیم

در ادامه این نشست، دکتر سلیمان حیدری عضو هیات علمی دانشگاه که همراه کشتی نجات به سفر کرده بود، با اشاره به این مساله که از ابتدای سال جاری این پنجمین حرکت ایران برای کمک به مردم مظلوم یمن است گفت: اولین ارسال کمک برای مردم یمن در دوم فروردین و قبل از شروع جنگ ائتلاف عربستان علیه این کشور صورت گرفت و در آن تیم پزشکی اعزام شده به یمن ۵۲ نفر از مصدومین آسیب‌دیده را به تهران آورده و درمان کرده اند.

وی افزود: روز ششم فروردین ائتلاف عربستان جنگی را علیه یمن شروع کرد و در اواخر نخستین ماه امسال نیز، دومین کمک جمهوری اسلامی ایران برای مردم مظلوم یمن ارسال شد که در دو نوبت با ممانعت دولت سعودی همراه شد و در نهایت نتوانست به هدف خود برسد. سومین بار با هواپیمای اعزامی ایران تا بالای صنعا رفتیم و این بار نیز با ممانعت جنگنده های صعودی مواجه شده و مجبور به بازگشت شدیم.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه اعزام کشتی نجات برای کمک به مردم یمن پنجمین و آخرین حرکت جمهوری اسلامی ایران بود، تصریح کرد: این حرکت کاملا روشنگرانه و جنبه تبلیغاتی نیز داشت و قبل از حرکت این کشتی، اسامی حاضرین و تیم پزشکی اعلام شد و همچنین بارها در مسیر مورد بازرسی قرار گرفت و همه مطمئن شدند که در این کشتی هیچ چیز جز کمک های انسان دوستانه وجود ندارد.

حیدری افزود: در طول این سفر هیچ تهدید خارجی را مشاهده نکردیم و زمانی که به آب های یمن وارد شدیم، یک کشتی ائتلاف نزدیک کشتی نجات شد اما همواره فاصله خود با ما را حفظ کرده و هیچ تهدیدی را صورت نداد.

وی ادامه داد: روز دومی که وارد آب های یمن شدیم ناوچه البرز جمهوری اسلامی ایران آمد و یک بار به دور کشتی نجات چرخید؛ زمانی که ناوچه البرز را مشاهده کردیم احساس قدرت و غرور به ما دست داد و به جهان نشان داده شد که ما می‌توانیم در آب های جهان نیز حضور داشته باشیم. ناوچه البرز، دو روز پشت سر کشتی نجات حرکت کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: به تنگه بابل‌المندب که رسیدیم گفتند که مسئولین سیاسی به این نتیجه رسیده اند که دیگر به یمن نروید و ابتدا به جیبوتی رفته و پس از بازرسی در این کشور به راه خود ادامه دهید.

حیدری با اشاره به اینکه ما در حالی وارد جیبوتی شدیم که صلح‌طلبان خارجی نیز در کشتی حضور داشتند، گفت: در جیبوتی به ما گفتند که کشتی باید تخلیه شود و ما از این حرف تعجب کردیم، زیرا در ابتدا قرار بود که پس از بازرسی به سمت یمن حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این سفر با دو مساله برخورد داشته ایم، افزود: اگر ما می‌خواستیم محافظه‌کارانه برخورد و صحبت کنیم، اصلا نباید می رفتیم و مساله دوم اینکه جنگنده سعودی وقتی دید نمی‌تواند ما را از ادامه مسیر منصرف کند، مقداری جلوتر رفته و انفجاری را ایجاد کرد اما ما به راه خود ادامه دادیم.

حیدری ادامه داد: در حرکتی که کشتی نجات انجام داد، بینش ایثارگرانه و شهادت‌طلبانه بسیار موثر بود و ما برداشتمان این بود که می توانستیم به جای جیبوتی به الحدیده رفته و کمک های بشردوستانه خود را تحویل مردم مظلوم یمن دهیم، ولی متاسفانه یک حرکت مصلحت‌اندیشانه باعث شد که ما به هدف خود نرسیده و از این مسیر، ناراضی شویم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا این خبر درست است که در جیبوتی به شما ویزا داده نشده است و اجازه نداده اند که شما وارد خاک این کشور شوید گفت: متاسفانه بله؛ این اتفاق نیز در جیبوتی افتاد و ویزای ورود به کشور جیبوتی به حاضرین در کشتی داده نشد. این کشور همواره مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده است، اما با وجود این حمایت ها، این کشور تمام امکانات خود را در اختیار ائتلاف عربستان قرار داده است.

حیدری افزود: متاسفانه دبیر اول سفارت ما در جیبوتی را ۸ ساعت معطل کردند تا بتواند به داخل کشتی بیاید.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان گفت: بار این کشتی ۵ میلیون دلار ارزش داشته است و آنطور که در رسانه ها غلو شده است مبلغ چند ده میلیون دلاری نیست و ما این محموله را به صورت مکتوب به سازمان ملل تحویل دادیم و امیدواریم که به مردم مظلوم یمن رسیده باشد.

با تلاش تیم رسانه‌ای کشتی نجات، مظلومیت یمن در صدر اخبار قرار گرفت

در ادامه این برنامه، یدالله سیاوش پرستار اعزامی به همراه  کشتی نجات، با اشاره به حضور خود در ۴ سفر انجام شده به یمن، گفت: در کشتی نجات ۵ گروه شامل رسانه ها، تیم پزشکی، کادر هلال احمر، کادر کشتی و فعالان صلح‌طلب که بعضا خارجی بودند، حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه دیدن ناوچه البرز در خلیج عدن به ایرانی بودن خود افتخار کردیم تصریح کرد: ما در جیبوتی شوکه شدیم و نمی‌خواستیم که این سفر به این شکل خاتمه پیدا کند.

هادی جعفری تکنسین بیهوشی اتاق عمل نیز که با بیان اینکه هدف اصلی ما رساندن کمک ها به صورت مستقیم به خود مردم یمن بود، گفت: هدف نهایی ما در این سفر محقق نشد و در نهایت ما نفهمیدیم که چه اتفاقی افتاد و چرا ما به یمن نرفتیم.

وی افزود: هدف از حرکت کشتی ایجاد یک جو رسانه ای بود که در گذشته این جو رسانه ای به نفع ائتلاف عربستان شکل گرفته بود و با تلاش تیم رسانه ای کشتی نجات، مظلومیت مردم یمن در صدر اخبار قرار گرفت و نشان داد، در خاورمیانه چه کسانی مدافع امنیت و چه کسانی مخل امنیت هستند.

جعفری با بیان اینکه ما در کشتی نجات حضور داشتیم تا در خاک یمن بتوانیم کمک‌هایی را به مردم این کشور ارائه دهیم، خاطرنشان کرد: به دلیل مصلحت‌اندیشی ها ما نتوانستیم به اهداف خود برسیم و هر زمانی که لازم باشد، دوباره در این صحنه و برای حمایت از مردم مظلوم یمن حضور خواهیم داشت.

 

کد N843346

وبگردی