آفتاب
نایب رییس انجمن فیلمبرداران به مهر گفت:

پیگیر مساله حذف امضای مدیر فیلمبرداری از پروانه ساخت هستیم

پیگیر مساله حذف امضای مدیر فیلمبرداری از پروانه ساخت هستیم

نایب رییس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران بیان کرد حذف امضای مدیر فیلمبرداری در صدور پروانه ساخت به ضرر امنیت شغلی اهالی سینما است.

محمدرضا سکوت نایب رییس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که در صورت حذف امضای مدیر فیلمبرداری از برگه پروانه ساخت چه اتفاقی برای امنیت شغلی فیلمبرداران می‌افتد؟ گفت: در حال حاضر انجمن فیلمبرداران سینمای ایران طبق اساسنامه فعالیت می کند و موضع گیری ما درباره حذف امضای مدیر فیلمبرداری هنگام صدور پروانه ساخت با توجه به اینکه این مساله از سوی مدیران سینمایی به صورت رسمی اعلام نشده است، هنوز مشخص نیست.

وی تاکید کرد: البته انجمن فیلمبرداران سینمای ایران صد در صد با مساله مطرح شده مخالف است و در صورت اعلام رسمی، موضع گیری و اعتراض خود را به صورت صنفی نسبت به این تصمیم گیری اعلام می کند.

مدیران سینمایی توضیح دهند

مدیر فیلمبرداری فیلم «روز روشن» با بیان اینکه حذف امضای مدیر فیلمبرداری در صدور پروانه ساخت می تواند به ضرر امنیت شغلی فیلمبرداران باشد، توضیح داد: انجمن فیلمبرداران سینمای ایران، اولین صنفی بود که برای ایجاد و تضمین امنیت شغلی اعضای خود در سینما، تفاهمنامه ای را با مدیران تولید امضا کرد که براساس آن تنها از اعضای انجمن فیلمبرداران برای حضور در آثار سینمایی استفاده شود اما انتشار چنین خبری می تواند به ضرر ما و جامعه صنفی ما باشد.

سکوت گفت: به عنوان یکی از اعضای انجمن فیلمبرداران سینمای ایران از کسانی که چنین تصمیمی را گرفته اند می خواهم که توضیح دهند دلیل حذف یکی از مهمترین ارکان تولید فیلم بعد از کارگردان و تهیه کننده از پروانه ساخت چیست و باید تاکید کنم که عملی کردن چنین تصمیمی می تواند در حوزه تولید شرایط بدی را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه مخالفت با چنین تصمیمی به معنای دفاع از حقوق خود، همکاران و همه کسانی است که در آینده به انجمن فیلمبرداران ورود پیدا می کنند، توضیح داد: انجمن فیلمبرداران سینمای ایران، صنف مظلومی است و اگر مشابه چنین مساله ای برای تهیه کنندگان و کارگردانان رخ می داد، بی شک موجی از اخبار، مصاحبه ها و اعتراضات از سوی این دو صنف منتشر می شد.

این فیلمبردار سینمای ایران بیان کرد: وجود امضای مدیر فیلمبرداری در صدور پروانه ساخت، تضمینی برای کار فیلمبرداران بود، اما در چنین شرایطی بعید نیست که تهیه کننده و کارگردان به هر دلیلی نیمه راه از همکاری با مدیر فیلمبرداری که انتخاب کرده اند، صرف نظر کنند و یا برای پایین آمدن هزینه تولید از فیلمبردارانی که عضو انجمن نیستند استفاده کنند.

وی در پایان بیان کرد: سال ها است که به دنبال تربیت فیلمبرداران حرفه ای در سینما هستیم تا بتوان فیلم خوب در سینما تولید کرد اما اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند و به صورت رسمی اعلام شود که نیازی به امضای مدیر فیلمبرداری در پروانه ساخت نیست، تهیه کننده و کارگردان هرکسی را که بتواند دوربین دست بگیرد برای فیلم خود انتخاب می کند. البته نباید فراموش کرد که ورود دوربین های دیجیتال سبب شد تا کار فیلمبرداری برای بسیاری از افراد آسان و دست یافتنی باشد و هر کس به خود اجازه دهد که خود را مدیر فیلمبرداری بنامد.

کد N842932

وبگردی