آفتاب
گفت‌وگویی درباره وضعیت تئاتر شهر

این سالن کلاس دارد!

این سالن کلاس دارد!

حسین مسافرآستانه با اشاره به اینکه موافق اجراهای کوتاه مدت در سالن اصلی تئاترشهر نیست، گفت: در این سالن باید نمایش‌هایی با شأنیت و کلاس مشخص برای مدت حداقل دوماه اجرا شوند.

این عضو شورای هنری سالن اصلی تئاترشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایسنا، بیان کرد: اساسا به این تصور که همه در تئاترشهر به عنوان ویترین تئاتر کشور، باید کار کنند جامه عمل پوشیده نخواهد شد، چون این مجموعه با چند سالن در مقابل سیل زیادی از تقاضا قرار دارد. به این ترتیب محدودیت در تئاترشهر یک امر تحمیلی نیست بلکه واقعی و حقیقی است.

مسافرآستانه با اشاره به اینکه بسیاری از کارگردانان صاحب‌نام تئاتر مدت‌هاست نمایشی را به صحنه نبرده‌اند، گفت: شرایط موجود این محدودیت را ایجاد کرده و بسیاری از تئاتری‌های بنام کاری انجام نمی‌دهند، مثلا دکتر رفیعی مدت‌هاست نمایشی اجرا نکرده، آیا او واقعا نمی‌خواهد تئاتر کار کند یا اینکه شرایط این‌طور ایجاب کرده است؟

او افزود: البته برخی از همکاران هم هستند که خودشان را معطل تئاترشهر نمی‌کنند، بویژه اینکه در تئاترشهر حداقل برای همه سالن‌ها 50 تقاضا وجود دارد ولی در آخر به تعداد خیلی کمی امکان اجرا داده خواهد شد. در چنین شرایطی نکته مهم این است که ناعدالتی صورت نگیرد تا یک عده خاص بدون هیچ ضابطه‌ای به طور مرتب در تئاترشهر نمایش اجرا کنند.

وی درباره ضوابط سالن اصلی تئاترشهر با اشاره به جلساتی که توسط شورای هنری این سالن برگزار شده است، اظهار کرد: در این جلسات تمام بحث ما این بود که ضوابطی را به تعریف دربیاوریم تا مشخص شود چه نوع کارهایی با چه شأنیتی در سالن اصلی تئاترشهر نمایش داده شوند، یعنی فقط نوع و کلاس کارهایی که در این سالن باید روی صحنه بروند را معیار قرار دادیم.

مسافرآستانه ادامه داد: طبیعتا همه آنچه از ایده‌آل‌های تئاتر مورد نیاز است باید در سالن اصلی تئاترشهر اعمال شود و اگر در این سالن دو، سه یا پنج کار اجرا شود کافی است. به شرط‌ آنکه هر کدام از آن‌ها قابلیت اجرا به مدت دو تا سه ماه را داشته باشند، اما اینکه بخواهیم نمایش‌ها را به اجراهای 15 روزه برسانیم با ویژگی‌های تئاترشهر همخوانی ندارد.

او در این‌باره توضیح داد: یک اثر نمایشی که در سالن اصلی تئاترشهر اجرا می‌شود باید آنقدر ظرفیت قابل قبولی از جنبه‌های مختلف جامعه‌شناسی، فرهنگی و هنری داشته باشد که به مدت دو، سه ماه بتواند اجرا برود و اگر چنین شرایطی ندارد اصلا نباید اجرا شود.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به این گفته‌ها آیا مخالف شیوه فعلی صدور مجوز برای نمایش‌های تئاترشهر است که ابتدا به مدت 15 روز صادر می‌شود؟ گفت: درباره یک رأی کلی نمی‌شود صحبت کرد، اما به طور مشخص درباره سالن اصلی قطعا با اجرای 15 تا 20 روزه مخالفم، چون این سالن پیشانی تئاتر ایده‌آل و فرهیخته‌ای است که باید به صحنه بروند. یعنی در اینجا هر تئاتری که هم شأنیت هنری دارد، هم جذابیت نمایشی و هم با استقبال تماشاگر روبرو می‌شود باید اجرا شود.

او اضافه کرد: البته منظورم از استقبال تماشاگر این نیست که گفته می‌شود تئاتر باید پول خودش را دربیاورد،‌ چرا که تماشاگر به عنوان رکن اصلی تئاتر تعریف شده و به لحاظ فرهنگی مهم است. ضمن اینکه بخش مهمی از مسائل اقتصادی را هم می‌تواند حل کند، اما به طور کلی اینکه چه کسی در سالن اصلی تئاترشهر کار می‌کند و به چه مدت نمایش خود را به صحنه می‌برد مهم نیست، بلکه ضوابط اجرای یک اثر اهمیت دارد.

مسافرآستانه همچنین درباره پیشنهادی که اخیرا علی رفیعی به عنوان دیگر عضو شورای هنری سالن اصلی تئاترشهر مطرح کرده مبنی بر اینکه یک راه اجرایی برای تأیید اعضای شورای هنری از سوی جامعه حرفه‌ای تئاتر عملی شود، بیان کرد: این پیشنهاد در جلسه‌ای مطرح و درباره آن صحبت شد، اما نتیجه قطعی منوط به برگزاری جلسات دیگری است و منتظریم دکتر رفیعی از سفر برگردند چون بدون حضور ایشان خیلی نتیجه روشنی به دست نخواهد آمد.

حسین مسافرآستانه

انتهای پیام

کد N842529

وبگردی