آفتاب

بروکسل نماینده ترک پارلمان بلژیک را اخراج کرد

بروکسل نماینده ترک پارلمان بلژیک را اخراج کرد

بروکسل نماینده ترک پارلمان بلژیک را به خاطر امتناع وی از استفاده از واژه نسل‌کشی برای قتل عام ارامنه به دست ترک‌های عثمانی در سال 1915 اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد بولتن، اعضای جامعه ترک‌های ساکن بلژیک در مقابل دفتر حزب مرکز دموکراتیک اومانیست بلژیک تجمع کرده و علیه تصمیم بروکسل در اخراج ماهینور اوزدمیر، سیاستمدار ترک از پارلمان بلژیک به خاطر امتناع وی از به کار بردن واژه نسل‌کشی برای قتل عام ارامنه در سال 1915 به دست ترک‌های عثمانی دست به راهپیمایی زدند.

سلیمان جلیک، رئیس اتحادیه دموکرات‌های ترک اروپایی در این باره گفت: این تصمیم از جانب حزب مرکز دموکراتیک اومانیست برای اخراج این زن به خاطر عدم استفاده از واژه نسل‌کشی 1915 ارامنه توسط ترک‌های عثمانی شرم‌آور است.

وی در جمع خبرنگاران و ده‌ها تن از اتباع ترک گفت: هیچ فشار، ارعاب یا تهدیدی نمی‌تواند مانع آزادی افکار شود. تصمیم اخراج این نماینده ترک از پارلمان بلژیک نه‌تنها ضربه شدیدی بر وی بلکه علیه صدها هزار تبعه ترک ساکن بلژیک است که به تبادل دیدگاه‌های خود و بیان آزادانه افکارشان می‌پردازند.

رئیس اتحادیه دموکرات‌های ترک اروپا ادامه داد: به عنوان یک جامعه مدنی که از آزادی بیان، چند فرهنگی و کثرت‌گرایی حمایت می‌کند، ما به شدت اقدام حزب مرکز «دموکراتیک اومانیست» بلژیک را محکوم می‌کنیم.

اوزدمیر همچنین گفت که به فعالیت سیاسی خود به عنوان عضو مستقل پارلمان در بلژیک ادامه می‌دهد. اتباع ترک بلژیک گفته‌اند که افزایش عدم تحمل در مقابل دیدگاه متفاوت آنچه در 1915 رخ داد، وجود داد.

در جریان راهپیمایی هفته گذشته به نام «به من هم گوش بده» ترک‌های بلژیک اعتراض خود را نسبت به این مساله که به جای مورخان، اعضای پارلمان از کشورهای مختلف اقدام به رای ‌گیری و تصمیم‌گیری در این مورد که چه چیزی نسل‌کشی است و چه چیزی نیست، کرده‌اند، اعلام داشتند.

ترکیه و ارمنستان نسبت به آنچه که در جریان رخدادهای 1915 تا 1923 رخ داد، موافق نیستند. ارمنستان می‌گوید 1.5 میلیون تن در این بازه زمانی به عمد به قتل رسیدند در حالی که ترکیه می‌گوید در تعداد تلفات اغراق شده و مرگ‌ها در نتیجه جابه‌جایی و افزایش درگیری‌های داخلی است.

انتهای پیام

کد N841851

وبگردی