آفتاب
حسن دادشکر در گفتگو با مهر:

مسئولان معادلات تئاتر را به گیشه و فروش بیشتر پیوند زده‌اند

مسئولان معادلات تئاتر را به گیشه و فروش بیشتر پیوند زده‌اند

حسن دادشکر از کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان می‌گوید مسئولان تئاتری فضا را برای آثاری باز می‌کنند که در گیشه فروش بیشتری دارند.

حسن دادشکر نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت های اخیرش در زمینه تئاتر کودک به خبرنگار مهر گفت: قرار است بعد از اتمام ماه مبارک رمضان نمایش «پیرمرد و ببر» را در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله اجرا کنم. این نمایشنامه نوشته علی خاکبازان است و من به عنوان طراح و کارگردان، نمایش را با بازیگرانی چون سعید ابک، آرش شریف زاده، راحله شمس آبادی به صحنه می برم.

وی درباره شیوه اجرایی و داستان این نمایش عنوان کرد: این کار قرار است به شیوه استفاده از ماسک به صحنه برود و از داستان های فولکلور ایرانی نیز در آن وام گرفته شده است. نمایش مواجهه عقل و احساس را به چالش می کشد و داستان ببری را روایت می کند که مردم را مورد اذیت و آزار قرار می دهد به همین جهت مردم شهر او را در قفسی زندانی می کنند. روزی مرد دانشمندی از آنجا رد می شود و ببر از مرد خواهش می کند که او را آزاد کند. مرد دانشمند ببر را آزاد می کند اما او بر خلاف تصور ناگهان به مرد حمله می کند و می خواهد او را بخورد. مرد  به ببر اعتراض می کند که چرا جواب خوبی من را با بدی دادی به همین جهت ببر به او فرصت می دهد تا زنده بماند البته درصورتی که سه نفر را پیدا کند که معتقد باشند جواب خوبی، خوبی است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: مرد دانشمند برخلاف تصورش از هرکس این سوال را می پرسد به نوعی با جواب دیگری روبرو می شود تا در پایان دختربچه چوپانی از راه می رسد و با تیزهوشی درباره اتفاقی که افتاده قضاوت می کند و همچنین با ترفندی ببر را به درون قفس بازمی گرداند. در این نمایش پیرمرد نماینده احساس و عاطفه و دختربچه نماینده عقل و منطق هستند که امیدوارم نسل جوان ما نیز بر اساس منطق و درایت تصمیم های مهم زندگی شان را بگیرند.

بازیگر سریال «آرایشگاه زیبا» درباره حمایت نشدن از آثار کودک و نوجوان در سال های اخیر بیان کرد: متاسفانه مدت هاست که هیچ کمکی به تئاتر کودک و نوجوان صورت نمی پذیرد. من از سال ۹۰ به این طرف قصد دارم یک نمایش کودک به صحنه ببرم اما موفق به این کار نشده ام. در طول این ۴ سال متن نمایشنامه را به سالن های مختلفی ارائه داده ام اما از آنجا که حتی حمایت های ابتدایی از آثار نمایشی نیز سلب شده است نمی توانم نمایشم را به صحنه ببرم. مسئولان به ما می گویند نمایشت را با هزینه شخصی به صحنه ببر بعد از طریق فروش گیشه هزینه های صرف شده را پرداخت کن در حالیکه این کار اصلا برای کار کودک امکان پذیر نیست.

این فعال تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان وجود دارد مسئله تبلیغات و اطلاع رسانی است. متاسفانه دولت هیچ گونه اطلاع رسانی و تبلیغات فرهنگی را در دستور کار خود قرار نداده است. به جای تبلیغ مواد خوراکی مضر برای کودکان چرا نباید یک نمایش کودک و یا فعالیت فرهنگی در زمینه کودکان و نوجوانان در برنامه های کودک تبلیغ شود.

دادشکر یادآور شد: این روزها به دلیل نبود سالن تئاتر برای اجرای آثار کودک، هنرمندان ما مجبور هستند نمایششان را در فرهنگسراها به صحنه ببرند و همین امر موجب پایین آمدن کیفیت مطلوب آثار و روی آوردن به بازی ها و داستان های بازاری و عامه پسند شده است. این امر موجب نزول سطح سلیقه و انتظار مخاطب می شود. معتقدم که تئاتر کودک باید از مدارس ما آغاز شود و همانطور که در مدارس کلاس نقاشی و خط وجود دارد باید کلاس تئاتر هم وجود داشته باشد چون علاوه بر بالارفتن سطح فرهنگ جامعه، کودکان و نوجوانان سرگرمی سالم هم پیدا می کنند.

بازیگر سریال «آب پریا» اضافه کرد: در حال حاضر نمایش های کودک آنقدر جنبه های سرگرمی کننده خود را افزایش داده اند که محتوای آثار در حد چند پیام اخلاقی که به صورت شعاری بیان می شود، پایین آمده است حتی این اتفاق در تلویزیون هم افتاده است و بهتر است برنامه های کودک و نوجوان دهه ۶۰ تلویزیون را با امروز مقایسه کنید. در حقیقت امروزه تولیدی در این زمینه وجود ندارد و حتی این خاله ها و عموها هم کپی های ساده انگارانه از کارهای خارجی هستند. همه این مسائل نشان می دهد که سیاست گذاران ما به مساله فعالیت های کودکان بی نهایت کم توجه هستند.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: متاسفانه تنها به این مفتخریم که جشنواره های فراوانی در زمینه تئاتر برگزار می کنیم اما خروجی این جشنواره ها مشخص نیست. در حالی که تئاتر کودک باید در تمام طول سال در سالن های مختلف شهر جاری باشد نه اینکه تنها دو مکان برای اجراهای کودک و نوجوان در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

کد N840366

وبگردی