آفتاب
شهاب عباسی به مهر خبر داد:

«دست به نقد» هفته آینده کلید می‌خورد/ از نقد نترسیم

«دست به نقد» هفته آینده کلید می‌خورد/ از نقد نترسیم

کارگردان مجموعه «دست به نقد» که هفته آینده کلید می خورد بیان کرد که این مجموعه با زبانی طنز به نقد ناهنجاری‌های رفتاری و اجتماعی می پردازد.

شهاب عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مجموعه «دست به نقد» که آن را برای شبکه نسیم آماده می کند، گفت: این مجموعه یک کار آیتم محور است که از نمایش های کوتاه ۴ الی ۶ دقیقه ای تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در این نمایش ها در عین اینکه باید گره افکنی وجود داشته باشد باید کمدی هم حفظ شود و همراه با اهداف شبکه باشد.

این کارگردان که پیش از این مجموعه «خنده بازار» را در شبکه سه داشت درباره تفاوت های کار در این شبکه با شبکه نسیم عنوان کرد: در شبکه سوم سیما از ما می خواستند که مجموعه کمدی داشته باشیم که با عنصر نقد هم همراه باشد اما شبکه نسیم بیشتر روی بار طنز و سرگرمی یک مجموعه تاکید دارد.

کارگردان «دست به نقد» درباره فضای این مجموعه و شوخی های آن با توجه به دلخوری مشاغل مختلف عنوان کرد: در این مجموعه، شوخی ها بیشتر فضایی اجتماعی دارند و اگر بخواهیم به این فکر کنیم که شوخی های ما ممکن است به چه کسی بربخورد باید کلا کار کمدی را از کشور جمع کرد.

هم افراد خوب و متعهد داریم و هم افرادی که مسئولیت پذیر نیستند 

وی ادامه داد: تبی که این روزها فراگیر شده و هر مجموعه طنزی باعث انتقاد و دلخوری شغلی خاص می شود جریانی کاذب است. اوضاع مشاغل در کشور در شرایطی قرار ندارد که ما به آنها انتقاد نکنیم. افراد مختلفی در شغل های مختلف مشغول به کار هستند که از میان آنها هم افراد خوب و متعهد داریم و هم افرادی که مسئولیت پذیر نیستند و تخلف می کنند. 

این کارگردان با بیان اینکه وقتی ما طنز کار می کنیم هرکسی به راحتی درباره فیلم و سریال ها نظر می دهد، عنوان کرد: پس چه اشکالی دارد که ما هم درباره کارهایی که افراد در مشاغل مختلف انجام می دهند صحبت کنیم و اگر این میان شخصی تخلفی می کند آن را بزرگنمایی کرده و به نقد بکشیم.

این نویسنده و بازیگر در واکنش به اینکه گاهی مجموعه های طنز بیشتر دست به مسخره کردن یک جریان می زنند تا نقد آن و شخصیت پردازی ضعیفی دارند که ممکن است توهین تلقی شود، گفت: مجموعه های کمدی هم ممکن است ساختار ضعیفی داشته باشند اما این دلیل نمی شود که دیگر نتوانید با کسی یا جایگاهی شوخی کنید. اکنون در سریال های جدی ترکیه هم آثاری با اغراق زیاد و با ساختاری ضعیف وجود دارد اما آنقدر رنگ و لعاب دارند که مردم ما آنها را می بینند و مردم خودشان هم با دیدن این آثار دست به اعتراض و شکایت نمی زنند.

نقد ناهنجاری های اجتماعی و رفتاری

وی در پاسخ به اینکه آثار و مجموعه های طنز چه تاثیری در جامعه می توانند داشته باشند، بیان کرد: ما در «خنده بازار» تمام تلاشمان این بود که با مدیران شوخی کنیم و به آنها نشان دهیم که میز و کت و شلوار و جایگاهی که دارند از آن آنها نیست بلکه در اصل از آن مردم است اما خودم فکر نمی کنم حرف های ما تاثیری داشته باشد چراکه در همان زمان من به یکی از شهرهای زلزله زده سر زدم و درحالیکه مردم در تلاش برای فراهم کردن وسایل اولیه خود بودند مدیری در مقابل دوربین بیان می کرد که همه چیز خوب است و مشکلی وجود ندارد.

کارگردان مجموعه «شکرآباد» به چند آیتم مجموعه «دست به نقد» اشاره کرد و گفت: «مرده شور خونه» و «دفتر قبرستان» از جمله آیتم هایی است که ما در آنها به برخی ناهنجاری های اجتماعی و رفتاری اشاره می کنیم. به طور مثال وقتی یک نفر از نزدیکان ما فوت می شود حاشیه ها و اتفاقات زیادی به همراه دارد از حرف و حدیث هایی که در مجلس ختم او بیان می شود تا مراسم های تجملاتی و هزینه هایی که انجام می شود.

وی در پایان گفت: ما سعی داریم این مجموعه را به روز پیش ببریم. تاکنون ۱۰۰ آیتم به نگارش درآمده است که هر ۶ آیتم آن در یک برنامه به نمایش درمی آید. البته آیتم نویسی بسیار سخت است و نوعی تیزهوشی و ذوق می خواهد.

مجموعه «دست به نقد» به کارگردانی و تهیه کنندگی شهاب عباسی در ۹۰ قسمت ۲۵ دقیقه ای برای شبکه نسیم آماده می شود و هفته آینده کلید خواهد خورد. 

کد N840312

وبگردی