آفتاب

دالایی لاما خواستار مداخله «سوچی» در مورد مسلمانان میانمار شد

دالایی لاما خواستار مداخله «سوچی» در مورد مسلمانان میانمار شد

رهبر بودائیان تبت از رهبر مخالفان میانمار خواست تا برای بهبود وضعیت مسلمانان این کشور وارد عمل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به به نقل از بی بی سی، «دالایی لاما» رهبر معنوی در تبعید بودائیان تبت از آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان در میانمار خواسته است تا در حمایت از مسلمانان روهینگیا در این کشور بیشتر فعال باشد.

دالایی لاما در مصاحبه با یک روزنامه استرالیایی گفت که او در گذشته نیز در این باره با سوچی صحبت کرده و هنوز امیدوار است که رهبر مخالفان میانمار در باره وضعیت مسلمانان، دست به کاری بزند.

سوچی معمولا از موضع‌گیری صریح در قبال خشونت‌های قومی کشورش خودداری کرده است. او اخیرا به خبرنگاران گفت دولت باید این مساله را حل کند و از پاسخگویی به سئوال‌های آنها در باره خشونت‌ها علیه مسلمانان میانمار، خودداری کرد.

منتقدان، آنگ سن سوچی را که برنده جایزه صلح نوبل هم شده، متهم می‌کنند که در مورد حقوق اقلیت مسلمان روهینگیا سکوت اختیار کرده است.

حزب  سوچی در نوامبر امسال باید در انتخابات سراسری این کشور شرکت کند و به گفته شماری از ناظران، سکوت خانم سوچی در این مورد به این دلیل است که رای اکثریت جمعیت بودایی کشور را از دست ندهد.

مسلمانان روهینگیا عمدتا در استان راخین در غرب کشور ساکن هستند و اغلب با تبعیض رو به رو هستند آنها شهروند میانمار محسوب نمی‌شوند. بسیاری از مردم میانمار، مسلمانان ساکن ایالت راخین را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌دانند.

خشونت‌های قومی میان بوداییان که اکثریت جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند و اقلیت مسلمان روهینگیا صدها کشته بر جای گذاشته و هزاران نفر خانه و کاشانه خود را از دست داده و آواره شده‌اند.

صدها نفر از مسلمانان میانمار که با فرار از این کشور درصدد پناهندگی از یک کشور خارجی بودند، در نزدیکی سواحل تایلند در دریا سرگردان مانده‌اند.

سوچی دو سال پیش گفته بود که خشونت‌های قومی در کشورش علیه مسلمانان، پاکسازی قومی نیست.

 

کد N839683

وبگردی