آفتاب
مدیرکل دفتر موسیقی:

«فرهاد فخرالدینی» حکیم موسیقی ایران است

«فرهاد فخرالدینی» حکیم موسیقی ایران است

فرهاد فخرالدینی گفت: بین من و نوازندگان ارکستر، علاقه‌ای دو طرفه وجود دارد و تنها علتش هم این است که من هنوز هم از کسانی که با آن‌ها کار می‌کنم، چیزهای زیادی یاد می‌گیرم.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، این هنرمند در مراسمی که برای تجلیل از او برگزار شده بود، اظهار کرد: باور کنید چیزهای زیادی از شما آموخته‌ام که شما از آن خبر ندارید. من از دوست دیرینم ،احمد پژمان یاد گرفتم و خوب یادم می‌آید که چه اثر مثبتی روی من داشت.

او ادامه داد: آقای نجفی (کارگردان سریال سربداران) من از شما هم چیز یاد گرفتم، چون وقتی در رادیو کار می‌کردم و آنجا سمت مهمی هم داشتم، هرگاه به خواسته‌های باطنی‌ام نمی‌رسیدم، شما بودید که در را روی من باز می‌کردید و باعث می‌شدید قطعه‌ای با فرم متفاوت‌تر بنویسم. وقتی هنرکده‌ی موسیقی ملی به بهانه انقلاب فرهنگی تعطیل بود، شما سراغ من آمدید تا بتوانم به آرزوی دیرین خودم برسم و نتیجه یکی از همین کارها، موسیقی فیلم «سربداران» بود که بارها در کشورهای مختلف اجرا شد.

در بخش دیگری از این مراسم، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در سخنانی اظهار کرد: من این افتخار را داشتم که دانشجوی استاد فخرالدینی باشم و هر وقت با او کلاس درس داشتیم، بیشتر به نقش تأثیرگذار او در موسیقی ملی کشور پی می‌بردم.

پیروز ارجمند ادامه داد: «فرهاد فخرالدینی» حکیم موسیقی ایران است و وجود او در دانشگاه و هنرمندان دیگری مانند زنده‌یاد مشکاتیان، محمدتقی مسعودیه، داریوش صفوت و مجید کیانی، غنیمتی برای هریک از ما دانشجویان بود. هم‌دوره‌ای‌های من یادشان است که ما در اولین دوره تحصیلات‌مان در موسیقی دانشگاه نمی‌توانستیم ساز را به داخل دانشگاه ببریم و من خوب یادم هست که زمانی از لای نرده‌های دانشگاه ساز را داخل می‌بردیم.

وی افزود: به یاد دارم که دفتر آقای داریوش صفوت پشت کمد دانشجویان دانشگاهی بود که نام واحد موسیقی را به خاطر شرایط آن زمان، «گروه صوتی» گذاشته بودند. می‌خواهم بگوبم که شرایط بسیار سختی بود.

ارجمند با اشاره به شرایط دشوار موسیقی در آن سال‌ها گفت: فرهاد فخرالدینی در آن زمان نقش بسیار زیادی ایفا کرد. او به‌قدری نقش ارزنده و ارزشمندی در راستای آموزش موسیقی داشت که هیچ‌گاه آن را فراموش نخواهیم کرد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: استاد فخرالدینی از جمله هنرمندانی است که توانست رپرتوآر ارکستر موسیقی ملی را تجهیز کند. او حتی زمانی که خلأ موسیقی ملی به‌شدت احساس می‌شد، همراه با هنرمندان جوان و پیشکسوت، ارکستر موسیقی مهرنوازان را تشکیل داد، مدیریتی که سخت بود و در عین حال شایسته.

این آهنگسازی همچنین اظهار کرد: تشکیل ارکستر موسیقی ملی بسیار ضروری‌تر از ارکستر سمفونیک تهران بود و شاید بهتر بود ما ابتدا، تشکیل این ارکستر را کلید می‌زدیم.

او تأکید کرد: ما در دفتر موسیقی وزارت ارشاد ممیزی نداریم و هیچ سبکی از موسیقی ممیزی نمی‌شود، بلکه این نظارت بر کلام موسیقی است که بعضا با مسوولیت آقای محمدعلی بهمنی برای حفظ شئونات انجام می‌شود. پس از همه خواهش می‌کنم نام ممیزی را به کار نبرید و مطمئن باشید که آثار استادان هیچ‌گاه برای تأیید به شوراها نمی‌رود. اگر هم شائبه‌ای در این زمینه وجود دارد من کاملا از آن دفاع می کنم اگرچه جناب محمد معتمدی در جایی گفته بود که ۶ ماه مجوز اثرشان طول کشیده، در حالی که اصلا این‌طور نبود، ایشان فقط کسری مدرک داشتند که باید این کسری را انجام می‌دادند.

در مراسمی که پنجشنبه، هفتم خردادماه در مجتمع آسمان برگزار شد، رییس هیئت مدیره خانه موسیقی در سخنانی گفت: برای رهبری ارکستر ملی گزینه‌های زیادی روی میز بود که نهایتا بهترین آن‌ها فرهاد فخرالدینی بود که به اعتقاد من، اشراف زیادی به حوزه موسیقی و مخاطبان آن دارد.

محمد سریر اظهار کرد: این هنرمند تا امروز توانسته، ذائقه مخاطب ایرانی را به درستی شناسایی کند و به‌وسیله آن، موسیقی ملی را معرفی خواهد کرد که همه از شنیدن آن خوشحال خواهیم شد. این را هم فراموش نکنیم که که ارکستر سمفونیک تهران پشتوانه اندیشه‌ورزی و ارکستر موسیقی ملی نیز پیونددهنده مردم با هویت ملی‌شان است پس از هیچ‌کدام نمی‌توان گذشت کرد.

او اضافه کرد: امروز شاهد رونمایی از آلبوم تصویری کنسرت ارکستر مهرنوازان هستیم، در نوع خود اقدامی جالب توجه و ارزشمندی است؛ اما من از آقای فخرالدینی می‌خواهم تا در نوبت بعدی، آلبوم تصویری برنامه ارکستر موسیقی ملی ایران در سال ۷۸ را نیز منتشر کند، زیرا تا آنجا که می‌دانم آقای محمدرضا شجریان هم با انتشار این آلبوم تصویری موافق است.

محمدعلی نجفی - کارگردان سینما و تلویزیون - از دیگر سخنرانان این مراسم بود که درباره شخصیت فخرالدینی سخنرانی کرد.

او گفت: سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی دو نگرانی اصلی وجود داشت، آن هم این‌که سرنوشت موسیقی و سینما چه خواهد شد؟ البته درست در همان سال‌ها سرودهای انقلابی جایگزین واژه موسیقی شد، اما با این حال هنرمندان درباره آینده این دو هنر، تزلزل و ترس زیادی داشتند تا این‌که در سال ۶۰ امکان تولید مجموعه سربداران به وجود آمد و در همان ابتدا به‌دلیل نوع برنامه‌ریزی و تولیدی که ما برای صحنه اول سریال انجام داده بودیم، از این موضوع ترس داشتیم که چگونه در آن شرایط دشوار بتوانیم به بهترین شکل ممکن، آن کار را به سرانجام برسانیم.

او ادامه داد: از طریق دوستان موفق به دیدار با فرهاد فخرالدینی شدیم، اما پیش از دیدار با ایشان استرس زیادی داشتم، اما به این فکر کردم که فخرالدینی با هنرجویان و دانشجویان زیادی در ارتباط است و استرس من زیاد به چشم نمی‌آید.

نجفی در پایان سخنانش توضیحاتی را درباره موسیقی فیلم سربداران داد.

انتهای پیام

کد N839330

وبگردی