آفتاب

کتاب گفتگو با پیتر بروک منتشر شد

کتاب گفتگو با پیتر بروک منتشر شد

کتاب گفتگو با پیتر بروک با عنوان «میان دو سکوت» اثر دیل مافیت با ترجمه علی منصوری توسط انتشارات افراز منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیتر بروک کارگردان شناخته شده تئاتر انگلستان و جهان است که در مورد بازی در سکوت نظریات مهمی دارد که می توان آن ها را در خلال گفتگویی که در کتاب پیش رو چاپ شده، مطالعه کرد. بروک معتقد است: «سکوت دو قطب دارد: یکی سکوت مرده یا سکوت مرگ که به هیچ کدام از ما کمکی نمی کند و ... بعد سکوت دیگری که لحظه ای متعالی از ارتباط است و در آن لحظه آدم های جداافتاده و دسته بندی شده با مرزبندی های ذاتی مخصوص انسان صادقانه همدیگر را پیدا می کنند... در میان دو سکوت نقاطی هست که تمام پرسش ها ظهور می کنند.»

گرگوری بوید برای این کتاب پیشگفتار نوشته و در انتهای آن اشاره کرده است: «این کتاب که در قالب گفت و گو تنظیم شده، دریچه ای است به سوی حیرت برای ما که تئاتر کار می کنیم، درس می دهیم یا به آن فکر می کنیم. درست است که بینش هایی در مورد شکاهکارهای گذشته او داریم، اما ذوق و شوق او برای شیوه های جدید کار کردن _ فارغ از هر گونه قاعده و فلسفه بافی فردی _ است که این کتاب را یکی از مفیدترین کتاب های بروک کرده است.

دیل مافیت، نویسنده کتاب نیز با اشاره به مصاحبه هایش با بروک که به تولید این کتاب انجامیده اند، می گوید: متن پیاده شدهی نوارهای مصاحبه ۲۱۸ صفحه شد که بعد از ویرایش و برای استفاده در این کتاب، به ۹۰ صفحه تقلیل پیدا کرد. من در این صفحات تلاش کرده ام دیدگاه هنری بروک را، به همان شکلی که در جلسات عمومی مطرح می شد، بازتاب دهم.

کتاب «میان دو سکوت» ۵ فصلی دارد و در انتهای آن، خلاصه ای از زندگی پیتر بروک درج شده است. عناوین ۵ فصل کتاب، به ترتیب عبارت است از: اصول زیبایی شناسی تئاتر، بازیگری و کارگردانی، طراحی، فیلم، چندفرهنگ گرایی.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

به زعم من این هم خیلی مهم است _ گمان می کنم باید بگویم از نظر سیاسی _ که یک کارگردان متوجه باشد در بدترین شرایط هم همچنان می تواند کارگردانی کند. سوزان سونتاگ به سارایوو رفت و با بازیگران بوسنیایی در انتظار گودو را کار کرد، آن هم در سردابی که فقط نور چند شمع روشن اش می کرد. هیچ راه دیگری برای نورپردازی نمایش وجود نداشت، و ضمنا باید در سرداب اجرا می شد، چون جاهای دیگر خیلی خطرناک بودند؛ اما از همه ی این ها یک نمایش بیرون آمد و این یعنی کارگردانی. وقتی می گویم از نظر سیاسی مهم است، منظورم این است که اگر کسی آن را نپذیرد فورا می تواند در دام ناامیدی و یاس بیفتد.

خب، می دانید می شود از این حرف ها هم زد که: «خیلی خب، پیتر بروک این حرف ها را می زند، اما خودش رویال شکسپیرکمپانی را در اختیار داشته و تمام چیزی که ما داریم...» همه ی این ها تا حدی درست است، اما حقیقتی که در پس همه ی این ها است این است که اگر کارگردان باشید «همه کاره» شمایید. بازیگران ممکن است دل سرد شوند یا هر کس دیگری، اما شما کسی هستید که از تمام منابع موجود استفاده می کند...

این کتاب با ۱۳۶ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹ هزار و ۹۰۰ تومان منتشر شده است.

کد N839010

وبگردی