آفتاب
به همت جهان کتاب؛

«عاشق کتاب و بخاری کاغذی» برای چهارمین بار به کتابفروشی ها آمد

«عاشق کتاب و بخاری کاغذی» برای چهارمین بار به کتابفروشی ها آمد

کتاب «عاشق کتاب و بخاری کاغذی» شامل گفتارهایی از مهدی آذریزدی توسط انتشارات جهان کتاب به چاپ چهارم رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب، ششمین عنوان از مجموعه «کتاب و نشر» این ناشر است که به چاپ رسیده است. مطالب این کتاب، نوشته هایی از زنده یاد مهدی آذریزدی است که در شماره های مختلف دو سال نخست نشریه جهان کتاب با عنوان کلی «خاطرات کتابی» چاپ شده اند. این مطالب به همراه یک یادداشت منتشرنشده و بخش هایی از چند نامه آذریزدی، گردآوری شده و در قالب این کتاب به چاپ رسیده اند.

مهدی آذریزدی متولد سال ۱۳۰۰ و درگذشته در سال ۱۳۸۸، از محققان و پژوهشگران بزرگ قصه و ادبیات داستانی در کشور است. شهرت وی بیشتر به خاطر کتاب هایی است که برای کودکان نوشته است؛ به ویژه مجموعه ۸ جلدی «قصه های خوب برای بچه های خوب».

چاپ اول کتاب «عاشق کتاب و بخاری کاغذی»، اردیبهشت ۸۹ وارد بازار نشر شد که مرداد ماه همان سال، به چاپ دوم رسید. سومین نوبت چاپ «عاشق کتاب و بخاری کاغذی» مربوط به سال ۹۰ است و حالا در سال ۹۴، نسخه های چاپ چهارم کتاب مورد نظر وارد بازار نشر شده است.  در انتهای کتاب نیز ۲ نمونه از تصویر دستخط آذریزدی درج شده است.  

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

یک کتابفروش عادی ممکن است اگر فوت و فنش را بلد باشد، احیانا دو تا کتاب هم منتشر کرده باشد اما در این جا منظور کتابفروشی است که ناشر کتاب نیست و کتاب را از این دست می خرد و از آن دست به مشتری می فروشد، و این شغل یکی از مشکل ترین کارهاست. نظامی گنجوی می گوید: «بسا کار کز کار مشکل تر است/ تن آسان کسی کو قوی دل تر است.» اما غیر از کسانی که کتابفروشی شغل ارثی و خانوادگی آن ها بوده، کسی که این کار را با اراده خودش انتخاب کرده، هر چند قوی دل باشد، تن آسان نیست. البته مشکلات هم مانند خوشی و ناخوشی و همه چیز نسبی است اما مشکل کتابفروشی در مقام مقایسه با سایر مشاغل شناخته می شود. چند جور فروشگاه در شهر داریم؟ صدر جور، هزار جور، و کتابفروشی را با هر شغل دیگر مقایسه کنیم به مشکل پی می بریم: بزّازی، رزّازی، عطاری، بقالی، نجاری، بنایی، کفاشی، قنادی، نانوایی، طلافروشی، زغال فروشی و بگیر برو تا آخرش.

چاپ چهارم این کتاب با ۱۲۰ صفحه، شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۶ هزار تومان منتشر شده است.

کد N836410

وبگردی