آفتاب

در اعطای مجوز به رسانه‌ها بازنگری کنید

در اعطای مجوز به رسانه‌ها بازنگری کنید

سردبیر روزنامه «اعتماد» قانون اعطای مجوز به روزنامه‌ها، نشریات و سایت‌های خبری را نیازمند بازنگری دانست و گفت: در زمینه‌ی نظارت بر اعطای مجوز به رسانه‌ها لازم است برای جلوگیری از اشباع و تراکم رسانه‌های خبری شاخص‌ها و استانداردهای تازه‌تری تدوین شود.

سردبیر روزنامه «اعتماد» قانون اعطای مجوز به روزنامه‌ها، نشریات و سایت‌های خبری را نیازمند بازنگری دانست و گفت: در زمینه‌ی نظارت بر اعطای مجوز به رسانه‌ها لازم است برای جلوگیری از اشباع و تراکم رسانه‌های خبری شاخص‌ها و استانداردهای تازه‌تری تدوین شود.

جواد دلیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا در زمینه‌ی رعایت شرایط لازم برای اعطای مجوز به رسانه‌ها و لزوم نظارت بیشتر روی این موضوع از سوی معاونت مطبوعاتی، خاطرنشان کرد: هم اکنون در کشور ما به لحاظ تعداد خبرگزاری، سایت خبری، پایگاه اطلاع‌رسانی و نیز نشریات، انباشت و فراوانی زیادی را شاهدیم؛ در حالی که در هیچ جای دنیا این چنین نیست. به نظر می‌رسد نیاز مخاطب و میزان آن، منطقه جغرافیایی و تراکم جمعیت و نیز هدف و روش و نوع محتوای رسانه، شاخص‌های مناسبی برای اعطای مجوز به رسانه‌ها باشد.

او در همین راستا بیان کرد: به عنوان مثال شاید لازم باشد دیگر در تهران مجوز روزنامه صادر نشود یا تعداد مجوزها کاهش یابد و در عوض به مراکز استانی که روزنامه ندارند مجوز داده شود. درباره خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی هم همین طور. در برخی اصناف و مشاغل، هم اکنون در کشور ما به شرطی مجوز فعالیت صادر می‌شود که مثلا در محدوده‌ای‌ به وسعت مشخص آن شغل دفتر نمایندگی نداشته باشد یا اینکه به عنوان مثال در رشته‌های دانشگاهی بر اساس نیاز جامعه پذیرش صورت می‌گیرد.

این روزنامه‌نگار و سردبیر همچنین مطرح کرد: در مجموع، اعطای مجوز به سایت‌ها، نشریات و روزنامه‌های خبری متناسب با نیاز و جمعیت هر جامعه اتفاق خوبی است و از سویی نیز باید تلاش کرد در فضای مجازی همانند فضای غیرمجازی قوانین کسب و کار و فعالیت‌های حرفه‌ای ساماندهی شود.

وی افزود: از مجموع حدود شش هزار نشریه دارای مجوز در سراسر کشور، تعداد 2500 نشریه هم اکنون در حال انتشار است که این نشان می‌دهد اساسا نیازی به اعطای مجوزهای تازه نیست. از لحاظ تعداد عناوین و آمار کمی مطبوعات، ما از بسیاری کشورها جلوتر هستیم؛ البته این آمار علاوه بر اینکه می‌تواند ظرفیتی برای رقابتی‌تر شدن فضای رسانه‌ای باشد، نباید مجزا از شاخص‌های دیگری مانند تیراژ سرانه سنجیده شود.

سردبیر روزنامه «اعتماد» در ادامه پیشنهاد داد: اگر یک نگاه تخصصی و علمی به رسانه داشته باشیم و پیش از راه‌اندازی یک روزنامه ظرفیت‌های مخاطب‌سازی و توزیع را محاسبه کنیم، قطعا مخاطب‌سازی بهتری خواهیم داشت که این امر منتهی به سرانه بیشتر تیراژ خواهد شد.

دلیری در بخشی دیگر از گفته‌هایش با تاکید بر اینکه مسؤولان رسانه باید به فکر کیفیت باشند، بیان کرد: فکر می‌کنم علاقه‌مندان حوزه رسانه و مسؤولان و کسانی که در پی افزایش کمی رسانه‌ها هستند باید کمی به فکر کیفیت باشند. در حوزه تیراژ روزنامه باید روزانه بیش از هفت میلیون تیراژ داشته باشیم؛ در حالی که آمار واقعی تیراژ روزانه به زحمت به بیش از دو میلیون نسخه می‌رسد. همین طور میزان مخاطب و بازدیدکنندگان برخی سایت‌های دارای مجوز ما ارقام اسف باری دارند، بنابراین بهتر است معاونت مطبوعاتی علاوه بر در نظر گرفتن این موارد در اعطای مجوز، پس از صدور آن نیز با نظارت بر رسانه‌هایی که فعالیت ندارند تصمیم مقتضی بگیرد، همانند نشریات دارای دوره انتشار مشخص که اگر در طی دوره، شماره‌ای منتشر نکنند مجوز نشریه لغو می‌شود.

وی سپس گفت: گاهی به شوخی و جدی به برخی از مدیران مطبوعاتی پیشنهاد داده‌ام که بیایید این چند روزنامه هم فکر را که اتفاقا نیروهای حرفه‌ای فراوان هم دارند، در هم ادغام کنید و روزنامه‌ای منتشر کنید که با بیشترین صفحات تیراژ میلیونی داشته و حتی در سطح بین‌المللی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

سردبیر روزنامه «اعتماد» در پایان گفت‌و‌گوی خود با ایسنا تصریح کرد: نظارت و محدویت به معنای نادیده گرفتن آزادی بیان یا ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها و جلوگیری از ایجاد رسانه‌های جدید نیست، بلکه منظور تاکید بر ساماندهی بر اساس شاخص‌های لازم است.

انتهای پیام

کد N836168

وبگردی