آفتاب
رییس انجمن مستندسازان به مهر گفت:

ثبت صنف در وزارت کار پیگیری می‌شود/ تدوین قرارداد تیپ

ثبت صنف در وزارت کار پیگیری می‌شود/ تدوین قرارداد تیپ

رییس انجمن مستندسازان خانه سینما درباره سرفصل‌های کاری مهمی که در این انجمن برای اعضا دنبال می‌شود، توضیح داد.

بهرام عظیم‌پور رییس انجمن مستندسازان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مجمع عمومی انجمن مستندسازان پاییز برگزار می شود، گفت: مجمع عمومی و انتخابات جدید انجمن مستندسازان سینمای ایران در اوایل پاییز ۹۴ برگزار می شود، در نتیجه از زمان فعالیت های این هیات مدیره چیزی بیش از چند ماه باقی نمانده که امیدواریم بتوانیم در این مدت کوتاه به جز امور جاری و اجرایی انجمن، یکی از ماموریت های باقی مانده از چندین دوره پیشین هیات مدیره ها را کامل کنیم.

وی با اشاره به این ماموریت باقی مانده از دوره های قبل انجمن مستند سازان بیان کرد: بازنگری و به‌روز کردن آیین نامه های داخلی انجمن و کارگروه های مختلفی که امور صنفی را پیگیری می کنند و شامل آیین نامه عضوگیری، نمایش، مالی، آموزش، هیات مدیره، بازرسی، برگزاری مجامع عمومی، آرشیو... از جمله این ماموریت ها است.

به دنبال پیوستن به وزارت کار هستیم

رییس انجمن مستندسازان ادامه داد: مساله دیگر، دنبال کردن بحث بسیار مهم و سرنوشت‌ساز پیوستن صنف به وزارت کار است که بخش اعظمی از این پروسه پیشتر از این به کمک تعدادی از اعضا و در یک بازه زمانی یک ساله انجام شده است. علاوه برآن پیگیری و تلاش های انجمن در زمینه رسیدن به نمونه قراردادهای مستندسازان در برابر پروژهایی که به ویژه با مراکز دولتی بسته می شود از دیگر برنامه هایی است که دنبال می کنیم.

عظیم پور توضیح داد: گسترده ترین این قراردادها با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و نیز تلویزیون است که هر یک ویژگی و دشواری های جداگانه خود را دارد. چند تن از اعضای انجمن بیشتر از یک سال و نیم است که این مساله را دنبال می کنند و در این راه دستاورد بسیار مهم ما نمونه قرارداد پیشنهادی است که از سوی سازمان سینمایی وزارت ارشاد در پاسخ به نامه‌نگاری ها و مذاکرات ما برایمان ارسال شده است.

وی با اشاره به نمونه قرارداد پیشنهادی بیان کرد: باید تاکید کنم که این مورد اولین بار است که اتفاق می افتد و با وجود ابهامات و ایرادهایی که از نگاه ما به این نمونه قرارداد وارد است، نفس مساله را بسیار مهم و محترم دانسته و آن را زمینه‌ساز گفتگو و چانه زنی های استنادی بعدی می دانیم.

وابستگی به جشن بزرگ خانه سیما مانع برنامه ریزی مستقل می شود

رییس انجمن مستندسازان سینمای ایران با اشاره به برگزاری جشن مستند گفت: جشن مستند و چگونگی حضور در آن نیز موضوع مهم دیگری است که طی زمان باقی مانده باید مورد بررسی قرار گیرد. جشن مستند همه ساله چه قبل و چه  بعد از برپایی، محمل پیشنهادها، اظهارنظرها، انتقادها و اعتراض های گوناگونی بوده که وابستگی این جشن به جشن سالانه خانه سینما و لزوم رعایت آیین نامه جشن بزرگ تر خانه سینما و تعامل و همراهی با سیاست ها و کلان نگری های هیات مدیره خانه سینما همواره امکان برنامه ریزی مستقل را از صنف گرفته است.

وی بیان کرد: حتی انجمن مستندسازان تاکنون چند جلسه از دیدارهای گروهی خود را به بررسی  این موضوع اختصاص داده اما خود من فکر می کنم تا زمانی که جشن مستند در دل جشن خانه سینما برگزار می شود، امکان تغییرات بنیادی بیشتر و اعمال روش ها و نگاه های نزدیک تر و درونی بسیار ضعیف است. پاسخ گویی به نظرخواهی سالانه سازمان نظارت سینمایی ارشاد موضوع دیگری است که خود، زمان و مجال مفصلی از هیات مدیره را طلب می کند.

رییس انجمن مستندسازان سینمای ایران توضیح داد: با معرفی همایون اسعدیان به عنوان دبیر جشن خانه سینما و مازیار میری به عنوان مدیر اجرایی، برنامه ریزی های جشن خانه سینما آغاز شده و جشن مستند نیز در همان محدوده همیشگی جشن خانه سینما در شهریور ماه برگزار می شود.

عظیم پور در پایان گفت: بیمه بیکاری تمام صنف ها معضلی دیرین است که سال ها است به عنوان یکی از اصلی ترین مطالبات خانه سینما مطرح و گاهی دنبال شده است. بیمه بیکاری مساله ای کلان تر و عمومی تر از خواست های یک صنف خاص است که باید در یک روند کلی و با عزم و همتی عمومی دنبال شود تا به شکل قانون در آمده و حل شود. البته شنیده ام هیات مدیره جدید خانه سینما موضوع بیمه بیکاری را در ماموریت های خود قرار داده است.

کد N835835

وبگردی