آفتاب
معاون نهاد کتابخانه‌ها:

تنها 2.5 درصد ایرانیان عضو کتابخانه‌ها هستند

تنها 2.5 درصد ایرانیان عضو کتابخانه‌ها هستند

معاون امور مجلس، استان‌ها و مشارکت‌های‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: طبق استانداردها 35 درصد از جمعیت کشور باید عضو کتابخانه‌های عمومی باشند اما هم‌اینک در ایران تنها 2.5 درصد از جمعیت عضو کتابخانه‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه فارس،‌ حجت‌الاسلام واحدی دوشنبه 4 خرداد در آیین تکریم و معارفه مدیران کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: در عرف بین‌الملل کتابخانه‌های عمومی را دانشگاه مردم می‌دانند، چرا که طبقات مختلفی که در یک جامعه زندگی می‌کنند نیازمند حمایت فرهنگی و رشد آن هستند.

وی افزود: ایران با تمام سابقه فرهنگی و تمدنی که دارد اما در سال‌های اخیر علی‌رغم رشد مطلوب کمیت واحد کتابخانه و منابع کتابخانه‌ها، جایگاه مطلوبی در مطالعه نداریم و جایگاه ما در شان‌مان نیست.

معاون امور مجلس، استان‌ها و مشارکت‌های‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: بناست که در افق 1404 از هر یکصد نفر 35 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی ایران شوند و همچنین قرار است در این افق به ازای هر یکصد نفر چهار مترمربع فضای کتابخانه‌ای داشته باشیم اما تا تحقق این مهم فاصله طولانی در پیش داریم.

واحدی ادامه داد: زمانی که موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی را مطرح می‌کنند ذهن‌ها متوجه امور کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور می‌شود اما باید گفت این نهاد به تنهایی قادر به انجام این کار نخواهد بود.

وی با تأکید بر این نکته که جلوگیری از سوء استفاده‌ها در گرو فرهنگ است، تصریح کرد: درست است که رونق بازار نرم افزار و شبکه‌های مجازی و اجتماعی منجر به گستت عجیبی میان خانواده‌ها شده اما نمی‌تواند دلیلی متقن در جلوگیری و یا کمبود سرانه مطالعه در کشور باشد.

این مقام مسئول گفت:‌ آگاه سازیٰ، ترویج کتابخوانی و مطالعه انسان ساز و فرهنگ ساز به یک عزم جدی نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم ضمن تجلیل از خدمات مهدی ظهرابی، با حکم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیدامین جعفری به عنوان مدیرکل جدید امور کتابخانه‌های عمومی فارس منصوب شد.

انتهای پیام

کد N835332

وبگردی