آفتاب
مهدوی‌راد در گفتگو با مهر:

برخی اظهارات درباره مصاحبه رئیس نمایشگاه کتاب «غوغا برای هیچ» است

برخی اظهارات درباره مصاحبه رئیس نمایشگاه کتاب «غوغا برای هیچ» است

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر، آنچه را که اخیراً در برخی رسانه‌ها درباره تک جمله رئیس نمایشگاه کتاب تهران در رابطه با بازدید رهبر انقلاب از این نمایشگاه به آن دامن زده شده است، «غوغایی برای هیچ» نامید.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اظهارنظرهایی که پس از بیان تک‌جمله سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه امسال کتاب تهران که گفته بود «رهبر انقلاب نشر ایران را بدون روتوش دیدند»، در برخی رسانه‌ها انتشار یافته است، گفت: من می‌توانم به آنچه که اخیراً در این زمینه در برخی رسانه‌ها منتشر و به تعبیر دقیق‌تر به آن دامن زده شده است، این عنوان را بدهم: غوغایی برای هیچ.

وی افزود: آقای صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در یک گفتگو یک جمله بیان کرد و گفت که مقام معظم رهبری امسال نشر ایران را بدون رتوش دیدند. بعضی از عزیزانی که در سال‌های گذشته دستی در اجرای نمایشگاه داشتند، این جمله را به خود گرفتند که انگار در سال‌های، آقا نمایشگاه را با روتوش می‌دیدند و حالا بدون روتوش دیدند. کسانی که آقای صالحی را می‌شناسند، از سلامت نفس و پیراستگی فکر و اندیشه ایشان از هر گونه وابستگی‌های ناهنجار آگاهند و می‌دانند که مطمئناً آن بزرگوار نمی‌خواسته به کسی طعنه بزند.

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر ادامه داد: مصاحبه آقای صالحی از آن نوع مصاحبه‌های معمولی که افراد انجام می‌دهند، نبوده و به تعبیری که از قدیم مردم می‌گویند و فضلا هم می‌گویند که اثبات شیء نفی ماعدا نمی‌کند. ایشان این جمله را گفته و نگفته که آن وقت (دوره‌های قبل نمایشگاه کتاب) غیر از این بوده است. این جمله باعث شده کسانی گفتگوهایی کرده‌اند و مطالبی ضمن آن گفتگوها مطرح کرده‌اند که من در زمینه این مسائل، فقط می‌توانم بگویم متاسفم.

مهدوی‌راد گفت: از بعضی از عزیزانی که قبلاً مسئولیتی داشتند و من شخصاً به بعضی از این بزرگواران ارادت ویژه‌ای داشتم و در زمان مسئولیتشان هم در حدی که در توانم بود، همکاری‌هایی با آنها داشته‌ام و آنها هم به من لطفی داشته‌اند، شنیدم که از نوع پوشش و حجاب در داخل نمایشگاه کتاب و فروش کتاب و عرضه کتاب‌هایی که معتقد بودند نباید می‌بود، انتقاد کردند که متاسفانه هیچکدام از این اظهار نظرها مقارن با تقوای الهی نیست.

وی با ذکر مثالی افزود: یکی از عالمان بزرگ از قم که شاید حدود ۱۰ سالی به نمایشگاه نیامده بود، وقتی که به نمایشگاه آمد و زمانی که می‌خواست برگردد، یکی از دوستان از ایشان پرسید حضرتعالی نمایشگاه را چگونه دیدید؟ و ایشان هم گفته بود من دو چیز را با چشم دیدم که پخش شده بود ولی دروغ بود؛ یکی اینکه پخش شده بود که نمایشگاه خلوت است و کسی کتاب نمی‌خرد ولی من این را دروغ یافتم، دوم اینکه پخش شده بود که فضای داخل مصلی و شبستان به لحاظ حجاب و پوشش، وضع ناهنجاری دارد ولی من با چشمانم دیدم که خیر، اینگونه نیست و عین خیابان‌هایی است که در تهران و غیرتهران می‌بینیم.

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر با تاکید بر لزوم تامل افراد قبل از بیان برخی اظهارات، ادامه داد: من در یکی از گفتگوهایم در اواخر سال گذشته، عرض کردم که بعضی از خبرگزاری‌های ما و بعضی از کسانی که در حواشی مسائل فرهنگی سخن می‌گویند، اولاً آگاهی کامل ندارند، دوماً تقوای درستی ندارند و سوماً حزم‌اندیشی ندارند. من برای همه این مدعاهایم دلیل داشتم و دارم؛ یک بار یکی از همین بزرگواران به من گفت که کتابی منتشر شده با محتوایی اینچنینی و آنچنانی، من گفتم حضرتعالی این کتاب را دیده‌اید؟ گفتند که خیر من فقط شنیده‌ام این موضوع را. و من گفتم شنیدن کی بود مانند دیدن؟!

مهدوی‌راد سپس با بیان اینکه متاسفانه بعضی تقوای الهی را مراعات نمی‌کنند، خطاب به کسانی که به گفته او نسنجیده و بدون اطلاع و تقوای کافی، اظهار نظر می‌کنند گفت: شما وقتی خیز برمی‌دارید که شان کسی را بشکنید، آبروی کسی را ببرید، بازی دربیاورید، آیا واقعاً می‌فهمید این مسئله از چه و کجا سرچشمه می‌گیرد؟ آقای صالحی حقاً و انصافاً برای رضای خدا این مسئولیت (معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد) را بر عهده گرفت. شاید بساری از جوامع علمی هنوز آقای صالحی را به درستی نشناسند، ایشان قطعاً راضی نیست که من این را بگویم ولی آقای صالحی «مجتهد مسلم» است. ایشان در دهه ۶۰ کفایه درس می‌داد، حالا در این موقعیت قرار گرفته است!

وی ادامه داد: حالا یک آقایی از جایی برمی‌خیزد و می‌گوید مسائل غیرشرعی بیّن در نمایشگاه رخ داده است. شما واقعاً چه حد مبانی شرع را متوجه هستید که مدعی «مسائل شرعی بیّن» شده‌اید؟! جامعه ما واقعاً نیاز به آرامش، تامل و تفکر دارد. مسئولان بزرگواری که سال‌های گذشته بوده‌اند، می‌فرمایند که خرید کتاب در نمایشگاه امسال بسیار اُفت کرده است، این بندگان خدا (مسئولان فعلی نمایشگاه کتاب) بر اساس دستگاه‌هایی که فروش را احصا می‌کنند، این آما را اعلام می‌کنند. بخش عربی نمایشگاه کتاب را که من ۲۸ سال از جمله ناظران این بخش بودم، به واقع امسال قابل قیاس با نمایشگاه‌های قبل نبود.

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر در پایان بار دیگر با تاکید بر اینکه مطمئنم و تردید ندارم که آقای صالحی در زمان بیان این عبارت، قصد طعنه زدن به هیچکسی را نداشته است، گفت: البته من باید یک حق‌شناسی هم به جا بیاورم؛ یکی از بزرگواران در گفتگویشان دو، سه مرتبه تصریح کرده بود که اگر مُراد [آقای صالحی] این باشد، چنین است...  من به ایشان عرض می‌کنم که مطمئن باشد که مُراد آقای صالحی همین بوده است. نمایشگاه امسال با همه مشکلات مالی و غیرمالی که داشت، در جایگاه بلندی قرار داشت. قطعاً بزرگواران دیگری هم که قبلاً بوده‌اند، قطعاً برای خدا کار کرده‌اند و کارهای خیلی خوبی هم کرده‌اند، آنها هم انشاءالله ماجور هستند.

کد N834551

وبگردی