آفتاب

گزارش سی ان ان از آمادگی شبه نظامیان شیعه و ارتش عراق برای جنگ با داعش در رمادی

گزارش سی ان ان از آمادگی شبه نظامیان شیعه و ارتش عراق برای جنگ با داعش در رمادی

واحدمرکزی خبر نوشت:

خبرنگار سی ان ان از آماده شدن شبه نظامیان و ارتش عراق برای عملیات علیه داعش در رمادی خبر داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ در حالی که نیروهای ارتش عراق و عشایر سنی این کشور در شرق رمادی در برابر پیشروی های داعش موضع گرفته اند، سقوط این شهر بار دیگر داعش را یک گام به بغداد نزدیک تر کرد. در همین حال، نخست وزیر عراق بار دیگر شبه نظامیان شیعه این کشور را به پیوستن به مبارزه علیه داعش دعوت کرده است؛ یک مقام ارشد ایرانی هم گفته است در صورتی که مقامات عراقی درخواست کنند، این کشور آماده کمک است.
نیک پیتون والش، خبرنگار سی ان ان که در بیروت مستقر است گفت : در حال حاضر سوالی که مطرح می شود این است که حملات متقابل علیه داعش با چه قدرتی خواهد بود. در حال حاضر، شبه نظامیان شیعه که از حمایت ایران نیز برخوردار هستند، به جنگ در قلب سرزمین سنی های این کشور وارد شده اند. باید دید ورود آنها به شهر رمادی و سرعت پیشروی آنان با توجه به تجربه داعشی ها در کار گذاشتن بمب های کنار جاده ای در مناطق شهری، به چه شکل خواهد بود.
وی ادامه داد حملات داعش از اواخر هفته گذشته و با حملات انتحاری شروع شد و آنان حتی از بولدوزر نیز برای کنار زدن موانعی که نیروهای امنیتی عراق کار گذاشته بودند، استفاده کردند. به نظر می رسد ارتش عراق، از هم پاشیده باشد و در مواردی، تسلیحات و تجهیزات خود را جا گذاشته اند. ویدئوهایی که منتشر شده است، نشان از عقب نشینی شتاب زده آنان است. اینکه نیروهای ویژه عراقی به این شکل عقب نشینی کرده باشند، بار دیگر این سوال را مطرح می کند که آمریکا برای بازپس گیری این شهر چه می تواند انجام دهد. از دیگر سو نشان می دهد داعش به هدفی که در نظر دارد، نزدیک شده است، یعنی به دست آوردن کنترل رمادی و همه شهرهای کوچک در مسیر مرکز قدرت آنان در سوریه که به بغداد ختم می شود.
خبرنگار سی ان ان درباره نحوه بازپس گیری رمادی از داعش گفت این امر تا حدود زیادی بستگی به میزان هماهنگی و قدرت دولت عراق و شبه نظامیان شیعه دارد. حال باید دید آیا آمریکا با مشاهده حضور شبه نظامیان شیعه که معمولا سابقه حقوق بشری ناخوشایندی دارند، چه تصمیمی می گیرد یا اینکه باید شاهد عملیاتی طولانی مدت باشیم.
والش گفت از دیگر سو باید دید چه بر سر غیر نظامیان رمادی می آید؛ دهها هزار نفر هنوز در این شهر به دام افتاده اند. تا اواخر هفته پیش، بیش از دویست هزار نفر در این شهر بودند که اکنون معلوم نیست چند نفر هستند و از دیگر سو، داعش به اعدام کسانی که باور داشته باشد به این گروه پای بند نیستند، معروف است.

4949

کد N827659

وبگردی