یک استادیار دانشگاه لرستان گفت: نقوش روی سنگ قبرهای استان برگرفته از عناصر طبیعی و معیشتی و فولکلور قوم لُر است.
دکتر «شهاب شهیدانی» در گفتو گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهی لرستان، در حاشیه همایش سراسری بررسی ادبیات بومی ایران زمین افزود: در قبور آرامگاههای منطقه لرستان، اشکال و نقوشی دیده میشود که هر کدام از آنها دارای مضامین تصویری و نوشتاری هستند.
وی خاطرنشان کرد: از حیث تقدّم تاریخی، بهواسطه پائین بودن سطح سواد عامهی مردم، بر روی قبور بیشتر از نقوش نمادین استفاده میشد اما بهتدریج در کنار این اشکال و تصاویر، اشعار و عباراتی ادبی هم حجّاری شد، اصلیترین پیامهای موجود در نقوش قبور لرستان، اشاره به مظاهر مذهبی همچون سجاده، آیینه و تسبیح و آداب و رسوم مردم این منطقه از جمله مهماننوازی و شکار و برخی مظاهر طبیعی مربوط میشود.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: عمدهترین مضامین موجود در اشعار و عبارات گورنبشتهها، حسرت و تاّلّم در ناکامی و مرگ در جوانی، امید به لطف و رحمت خداوند، عشق و توسّل به معصومین، طلب فاتحه و شکایت از جفای فلک است.
شهیدانی اظهار کرد: بهتدریج سنگها دارای نقوش و کلمات نوشتاری شدند که ادبیات تصویری و نوشتاری گورنبشتهها را موجب شدند، ویژگی تمام عیار گورنبشتهها صداقت تام و دوری از هرگونه منفعت در تصویرسازی و ثبت عنصر نوشتار است.
وی تصریح کرد: نقوش روی سنگ قبرهای لرستان برگرفته از عناصر طبیعی و معیشتی و فولکلور قوم لُر است، در وجوه ادبی و جوهره متن، آنچه بر یک قبر نوشته میشود وصف حال متوفّی و بازماندگان و در وجه بالاتر عناصر اعتقادی، آیات و ابیات حِکمی و پند و اندرز است.
این استادیار دانشگاه لرستان گفت: مهمترین نقوش و تصاویر موجود در آرامگاههای خرّمآباد عبارت هستند از نقش مهر و تسبیح، محراب و سجّاده، شانه و آیینه، قوری، استکان و زیر استکان، نقش قلیان و...است.
شهیدانی خاطرنشان کرد: اعتقادات مذهبی مردم خرّمآباد پیش از انقلاب اسلامی در قالب اشکال و اشعار ادبی خود را برروی قبور این منطقه منعکس کرده است، در این قبور، نقوش مهر، تسبیح و سجاده و در قالب اشعار بهصورت ابیاتی با مضمون عشق به معصومین و امید به لطف الهی و اشاره به بهشت، مضامینی حکّ شده است.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است