آفتاب

احتمال برگزاری رفراندوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال 2016

احتمال برگزاری رفراندوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال 2016

نخست‌وزیر انگلیس می‌تواند برای کوتاه کردن درگیری‌ها بین دو جبهه در این کشور، رفراندوم مورد نظرش درباره خروج از اتحادیه اروپا را به جای سال 2017، سال آینده برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان سپیرنگ فورد، یکی از کارشناسان مرکز اصلاح اروپا در لندن در این باره گفت: به نظر می‌رسد آنها قصد دارند گفت‌وگوی مجدد کوتاهی داشته باشند که تا آخر امسال به پایان برسد و رفراندوم در سال 2016 برگزار شود.

اما ایان بگ، یکی از تحلیلگران موسسه اروپا در دانشگاه اقتصاد لندن نظر دیگری دارد، او معتقد است، نخست‌وزیر احتمالاً قصد دارد از «سرمایه سیاسی»‌اش پس از انتخابات هفتم مه استفاده کند و به همین دلیل ممکن است رفراندوم زودتر از زمان گفته شده برگزار شود.

اما بحث برگزاری زودتر از موعد رفراندوم علاوه بر تحلیلگران از سوی بسیاری از مقامات در روزنامه‌ها و گزارش‌ها مطرح شده است.

اما درگیری اصلی برای دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس عقاید متفاوت محافظه‌کاران در قبال عضویت کشور در اتحادیه اروپاست.

این حزب که اکنون 331 کرسی در مجلس دارد در قبال این موضوع به سه گروه تقسیم شده‌اند. منتقدان معتقدند کامرون ابتدا باید هم‌حزبی‌های خود را درباره رایی واحد متقاعد کند و پس از آن بحث رفراندوم را مطرح کند.

طبق آمار، یک سوم اعضای حزب محافظه‌کار حاضر در مجلس موافق عضویت در اتحادیه اروپا هستند، یک‌سوم دیگر در صورت انجام اصلاحات گسترده حاضر به ادامه عضویت هستند و یک سوم دیگر نیز خروج از اتحادیه را درست می‌دانند.

این در حالی است که برخی مسائل در اتحادیه اروپا چون آزادی رفت و آمد بین کشورهای اتحادیه تابو محسوب می‌شود و برای کامرون دشوار خواهد بود تا بر همکاران اروپایی خود در مسائلی چون عدم پرداخت هزینه‌های اجتماعی به مهاجران پیروز شود.

انتهای پیام

کد N820002

وبگردی