آفتاب

درخواست گروهی از جمهوری‌خواهان برای تغییر در لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای

درخواست گروهی از جمهوری‌خواهان برای تغییر در لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای

جمعی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفت‌وگو درباره تغییرات در لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، یک گروه متشکل از جمهوری‌خواهان محافظه‌کار در مجلس نمایندگان آمریکا از رهبر این حزب خواستند تا اجازه بحث درباره تغییرات در لایحه نظارت کنگره در توافق هسته‌ای با ایران را که روز پنج‌شنبه در سنا به تصویب رسید صادر کند.

این درخواست در حالی مطرح شده است که میچ مک کانل رهبر اکثریت مجلس سنا مانع از تغییرات در این لایحه از سوی جمهوریخواهان شده است چون این اقدام می‌تواند تصویب نهایی لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای را به خطر بیندازد.

مارک میدوز سناتور جمهوری‌خواه آمریکا روز جمعه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان هدف از این تغییرات را محکم‌تر کردن این لایحه توصیف کرد و گفت که بعید می‌دانم لایحه‌ای که هم‌اکنون به تصویب رسیده بتواند اختیارات کنگره را در توافق هسته‌ای با ایران افزایش دهد.

وی همچنین گفت: رایزنی‌ها درباره تغییراتی که می‌تواند در این لایحه اعمال شود طی روزهای گذشته آغاز شده است و ما به طور غیررسمی در حال گفت‌وگو درباره راه‌هایی برای اضافه کردن متمم به این لایحه هستیم.

این سناتور جمهوری‌خواه تاکید کرد: اگر موانع برای اضافه کردن این متمم‌ها برداشته شوند قادر خواهیم بود تا جان بوئنر رییس مجلس نمایندگان را متقاعد کنیم که بحث درباره تغییرات در این لایحه را آغاز کند و اگر این تغییرات اعمال شود می‌تواند تهدید وتوی رییس‌جمهور را بی‌تاثیر کند.

دفتر رییس مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون اظهارنظری در این باره نکرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران که با 98 رای موافق در سنا به تصویب رسید به کنگره اجازه می‌دهد تا 30 روز پس از حصول این توافق آن را مورد بازبینی قرار دهد و درباره آن اظهارنظر کند.

به گفته مارک میدوز، این جمهوری‌خواهان محافظه‌کار خواهان اضافه شدن متممی هستند که از دولت می‌خواهد اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کرد این مساله را به کنگره گزارش دهد.

همچنین آنها می‌خواهند که توافق هسته‌ای نهایی با ایران منوط به به رسمیت شناخته شدن موجودیت اسرائیل از سوی مقامات ایرانی باشد.

به گزارش ایسنا، جمهوری‌خواهان آمریکا که تحت نفوذ شدید رژیم صهیونیستی قرار دارند همواره نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بدبین بوده و برای مانع‌تراشی در روند این مذاکرات تلاش کرده‌اند.

این سناتورهای جمهوری‌خواه در حالی خواستار مشروط شدن توافق هسته‌ای نهایی هستند که باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا پیش از این گفته بود اگر بگوییم توافق نهایی باید منوط به به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی ایران باشد مثل این است که بگوییم توافقی انجام نخواهد شد.

انتهای پیام

کد N815783

وبگردی