آفتاب

پیام آیت‌الله مکارم‌شیرازی برای مفتیان وهابی

پیام آیت‌الله مکارم‌شیرازی برای مفتیان وهابی

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: عمر دوران وهابیت تمام شده است، آثار آن نمایان است و آثار آن فرقه‌هایی مانند داعش بوده و ثمره شوم آن همان شجره خبیثه است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: عمر دوران وهابیت تمام شده است، آثار آن نمایان است و آثار آن فرقه‌هایی مانند داعش بوده و ثمره شوم آن همان شجره خبیثه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، گفت: مفتیان وهابی چندی قبل به خاطر آبروریزی‌های داعش، برای رفع اتهام از خودشان کنگره ضد تکفیر در حجاز تشکیل دادند و تاکید کردند که تکفیر جایز نیست و خواستند حساب خود را از پیروانی مثل داعش و النصره جدا کنند.

وی افزود: ما گفتیم اینها دارند به راه می‌آیند، اما چیزی نگذشت داستان یمن پیش آمد دیدیم اینها با هم مسابقه دادند در تکفیر یمنی‌ها و مفتی بزرگ عربستان فتوا داد که اینها کافر هستند.

این مرجع تقلید خطاب به مفتیان وهابی تصریح کرد: شما دیروز یک حرف می‌زدید و بر ضد تکفیر سخن می‌راندید امروز چه می‌گویید؛ سخن ما این است که عمر دوران وهابیت تکفیری به سر آمده است.

وی گروه‌های تکفیری بی‌عقل و منطقی همچون داعش را ثمره شوم وهابیت دانست و بیان کرد: شکی در این مسأله نیست؛ شما اینها را رها کنید، به مسلمانان بپیوندید، ضد و نقیض‌گویی نکنید؛ دست دوستی به هم دهیم از تکفیر یکدیگر دست برداریم و در مقابل دشمنان ید واحده باشیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: یک روز کنگره ضد تکفیر تشکیل می‌دهید و روز دیگر حکم تکفیر مسلمانان یمن را صادر می‌کنید، بیایید آبرومندانه از تکفیری‌ها فاصله بگیرید و بدانید هرچه در این جهت اصرار کنید آبروریزی بیشتر است، کاری کنید مسلمانان به هم خوشبین باشند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ضمن دعا برای رفع مشکلات امت اسلام، تصریح کرد: امیدواریم با مسلمانان بجوشند، آثار اسلامی را تخریب نکنند و بدانند دوران جاهلیت و تعصبات گذشته است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به گزارش‌ها و اخباری که درباره تخریب آثار مختلف اسلامی از سوی داعش منتشر شده است، اضافه کرد: داعش چقدر آثار اسلامی را تخریب کرده است؛ اینها همچنین در جنایتی جدید که تصاویر آن نیز منتشر شده به نحو وحشیانه‌ای چندین نفر را با بلوک سیمانی به قتل رساندند، این جنایات در تاریخ سابقه نداشته است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به توطئه شوم تجزیه عراق هشدار داد و تاکید کرد: ثمره این کار تشکیل سه دولت ضعیف شیعه، سنی و کرد به جای یک دولت قوی و متحد است، ما باید عاقل باشیم و اسیر توطئه و نقشه شوم دشمنان نشویم.

وی در پایان با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی برای گذر از مشکلات، بیان کرد: دلیل این که برخی آلوده به رشوه می‌شوند، اجناس قاچاق وارد می‌کنند، زمین‌ها، کوه‌ها و جنگل‌ها را می‌گیرند، این است که حاضر به زندگی قانع نیستند.

انتهای پیام

کد N812976

وبگردی