آفتاب

تظاهرات در پایتخت مولداوی

تظاهرات در پایتخت مولداوی

پلیس مولداوی اعلام کرد هزاران نفر از مردم پایتخت به منظور اعتراض به رسوایی مالی مفقود شدن یک میلیارد دلار پول در سه بانک این کشور، به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، ماه آوریل گذشته بانک مرکزی مولداوی دریافت سه بانک این کشور به میزان یک میلیارد دلار که معادل 15 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور که فقیرترین کشور اروپا محسوب می‌شود، است، وام اعطا کرده اند.

در جریان این پرونده، دریافت‌کنندگان این وام‌ها مشخص نشدند و گفته شده که این پول‌ها گم شده‌اند.

بر اساس گزارش یک کمیته پارلمان مولداوی که محتوای آن به رسانه‌ها درز کرده است، میزانی از این پول به بانک‌هایی در روسیه فرستاده شده‌ است. سه موسسه مالی درگیر در این مناقشه به نام‌های "بانکا دی اکونومی"، "بانکا سوسیالا" و "یونی‌بانک" صاحب یک سوم از همه دارایی‌های بانکی در مولداوی هستند.

آن گونه که گزارش شده، تراکنش‌های مالی مربوط به این مناقشه در طول چند روز و پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی مولداوی در ماه نوامبر سال گذشته میلادی انجام شده‌اند.

دادستان‌ها و حسابرسان آمریکایی در حال بررسی دفاتر بانک‌های مولداوی به منظور پیدا کردن سرنخ‌های مربوط به این تراکنش‌های اسرارآمیز هستند.

این رسوایی موجب شد که ثبات نظام بانکی کشور مولداوی که تنها سه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد به خطر بیفتد.

پلیس مولداوی اعلام کرد روز یکشنبه نزدیک به 10 هزار تن از مردم این کشور به خیابان‌های پایتخت آمدند تا اعتراض خود را به این مناقشه اعلام کنند.

این معترضان شعارهایی علیه فساد سر داده و خواهان استعفای دادستان کل و سیاست‌مداران و قضات دادگاه عالی این کشور که متهم به دست داشتن در این رسوایی هستند، شدند.

انتهای پیام

کد N811042

وبگردی