آفتاب

تلاش کانادا برای افزایش همکاری‌های هسته‌ای با کره جنوبی

تلاش کانادا برای افزایش همکاری‌های هسته‌ای با کره جنوبی

یک مقام دولت کانادا خواستار افزایش همکاری‌های دوجانبه با کره جنوبی در زمینه توسعه صنعت انرژی هسته‌ای شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا مریدی، وزیر تحقیقات و نوآوری کانادا در گفت‌وگو با خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، گفت: پس از انعقاد تفاهم همکاری هسته‌ای کره جنوبی و آمریکا، زمینه‌های لازم برای گسترش همکاری‌های پیشرفته هسته‌ای میان کانادا و کره جنوبی فراهم شده است.

او ادامه داد: کره جنوبی از 40 سال پیش با خرید چهار راکتور هسته‌ای از کانادا به پیشرفت‌های علمی قابل توجهی در رابطه با انرژی هسته‌ای دست یافته است و هم‌اکنون این کشور در حال آماده شدن برای همکاری‌های علمی با متخصصان هسته‌ای کانادا و حضور در بازار جهانی است.

این وزیر ایرانی الاصل کانادایی هم‌چنین نقش کره جنوبی در گسترش و تقویت علم هسته‌ای را قابل توجه دانست و افزود: من تلاش می‌کنم تا با انجام مقدمات لازم زمینه‌های توسعه همکاری‌های بخش انرژی هسته‌ای شرکت کاندو کانادا و کره جنوبی فراهم شود و از آن استقبال می‌کنم.

مریدی برای شرکت در کنفرانس سالانه انرژی اتمی کره جنوبی و نیز دیدار با مقامات دولت و شرکت‌های هسته‌ای کره جنوبی برای افزایش همکاری‌های دوجانبه هسته‌ای در سئول حضور یافته است.

کره جنوبی هم‌اکنون دارای 23 راکتور هسته‌ای فعال است که حدود 30 درصد از انرژی مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند و قرار است تعداد یازده راکتور دیگر را تا سال 2024 بسازد.

از 23 راکتور هسته‌ای کره جنوبی چهار راکتور از شرکت کاندو کانادا وارد شده است که همگی آن‌ها راکتورهای آب سنگین تحت فشار هستند و برای تولید برق از آن استفاده می‌شود.

وزیر تحقیقات و نوآوری کانادا،‌ فن‌آوری مربوط به راکتورهای هسته‌ای و اورانیوم خام را جزء پنج کالایی دانست که بیش‌ترین سهم صادرات کانادا به کره جنوبی را در سال گذشته داشته‌اند.

تفاهم‌نامه اخیری که میان آمریکا و کره جنوبی به امضا رسید به سئول اجازه می‌دهد تا سوخت هسته‌ای مصرف شده را بازفرآوری کرده و غنی سازی اورانیوم را نیز در خاک خود انجام دهد.

این تفاهم باعث ایجاد فرصت‌های بیش‌تری برای صنعت هسته‌ای کانادا در جهت همکاری با کره جنوبی فراهم خواهد کرد.

وزیر تحقیقات و نوآوری کانادا اظهار کرد: کره جنوبی یک بازار مصرف و فرصت ایده‌آل برای شرکت کاندو کانادا خواهد بود ما تلاش خواهیم کرد تا گفت‌وگوهای سازنده‌ای در مورد اولویت‌ها و اقدامات مشترک در بخش انرژی هسته‌ای انجام دهیم.

انتهای پیام

کد N809521

وبگردی