آفتاب

سلاح‌های آمریکایی به زودی به دست عشایر عراق می‌رسد

سلاح‌های آمریکایی به زودی به دست عشایر عراق می‌رسد

یک مقام عراقی از موافقت آمریکا با مسلح کردن عشایر سنی برای مقابله با داعش در الانبار خبر داد و گفت که محموله نخست از این سلاح‌ها به زودی به دست عشایر می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آلمان (د.پ.آ)، مزهر الملا، عضو استانداری الانبار در سخنانی عنوان داشت: آمریکا با مجهز کردن مردم الانبار با سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین و سبک جهت مقابله با داعش که مساحت‌های گسترده‌ای از این استان را اشغال کرده، موافقت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: استوارت جونز، سفیر آمریکا در عراق به استانداری الانبار اطلاع داده که طرف آمریکایی با مسلح کردن عشایر الانبار موافقت کرده است.

مزهر الملا گفت: نخستین محموله از این سلاح‌ها در آینده‌ای نزدیک از طریق دو پایگاه هوایی الحبانیه و عین الأسد در استان الانبار به دست ما می‌رسد و تقسیم سلاح‌ها با اطلاع دولت مرکزی و با نظارت ارتش آمریکا خواهد بود.

وی اعلام کرد که محموله سلاح‌های آمریکایی وارد کویت شده است که به پایگاه الحبانیه انتقال می‌یابد تا در میان عشایر الانبار توزیع شود.

مزهر الملا در مصاحبه‌ای با روزنامه الحیاه گفت: آمریکا و شورای استانداری الانبار از این امر ناراضی هستند که تاکنون نیروی گارد ملی تشکیل نشده است که این امر یکی از بندهای توافق سیاسی بود که براساس آن دولت تشکیل شد.

این توافق مبتنی بر این امر بود که نیروی امنیتی جدیدی در الانبار و استان‌های تحت تصرف داعش تشکیل شود و راه برای پذیرش داوطلبان باز باشد اما دولت هنوز آن را اجرا نکرده است.

وی افزود: تعداد نیروها از ساکنان الانبار از 2000 نیرو پا فراتر نمی‌گذارد. در حالی که پیش‌بینی می‌شد دست‌کم 25 هزار نیرو در حال حاضر وجود داشته باشند.

این سلاح‌ها بر اساس توافق دولت مرکزی بغداد با کاخ سفید و زیر نظر وزارت دفاع عراق میان نیروهای عشایری آموزش دیده توزیع خواهد شد و با طرح اخیر کنگره برای مسلح کردن عشایر الانبار بدون نظارت یا موافقت دولت بغداد تفاوت دارد.

انتهای پیام

کد N809107

وبگردی