آفتاب

زهار خواهان امضای توافقنامه مکه 2 و تشکیل کمیته‌ای عربی برای اجرای آن شد

زهار خواهان امضای توافقنامه مکه 2 و تشکیل کمیته‌ای عربی برای اجرای آن شد

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" ضمن اشاره به حمایت جنبش متبوعش از تحقق هرچه سریع‌تر آشتی ملی، بار دیگر از نقش آفرینی عربستان سعودی در این راستا و هر اقدام و طرحی از جانب کشورهای عربی به منظور اجرای بندهای پرونده آشتی ملی فلسطین استقبال کرد.

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" ضمن اشاره به حمایت جنبش متبوعش از تحقق هرچه سریع‌تر آشتی ملی، بار دیگر از نقش آفرینی عربستان سعودی در این راستا و هر اقدام و طرحی از جانب کشورهای عربی به منظور اجرای بندهای پرونده آشتی ملی فلسطین استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود زهار شامگاه روز جمعه در گفتگو با شبکه ماهواره‌ای الجزیره اظهار داشت که اخیرا تحرکاتی بین‌المللی به منظور پیشبرد پرونده آشتی ملی صورت گرفته است. وی با این حال احتمال نهایی شدن این مساله با وجود اعمال فشارهای رژیم صهیونیستی بر تشکیلات خودگردان را کمی بعید دانست.

زهار اظهار داشت که اروپایی‌ها نیز نسبت به اقدام تشکیلات خودگردان به نام نویسی از کارمندان برکنار شده و عدم حل مشکلات کارمندانی که اکنون سر کار خود هستند، شوکه شدند.

وی تاکید کرد که تشکیلات خودگردان پرونده آشتی ملی را به بن بست کشانده و می‌خواهد نتایج انتخابات دانشگاه‌های کرانه باختری را نادیده بگیرد.

وی در رابطه با ادعاهای صهیونیست‌ها مبنی بر مذاکره حماس با رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد که تشکیلات خودگردان آغازگر مذاکرات با این رژیم بود و تنها گزینه‌ای که به آن تکیه کرده، همین گزینه مذاکرات است، حال آنکه صهیونیست‌ها همچنان به شهرک‌سازی ادامه می‌دهند و مخالف راه‌حل تشکیل دو کشور هستند.

این رهبر حماس ادعاهای تشکیلات خودگردان در مورد مذاکره جنبش متبوعش با رژیم صهیونیستی را دلیلی بر شکست آن دانست و تاکید کرد که سراسر فلسطین حامی حماس است.

محمود زهار تاکید کرد: ما توانستیم رژیم صهیونیستی را از غزه بیرون برانیم و دولتی فلسطینی در آنجا تشکیل دهیم و این هرگز بدین معنا نیست که از دیگر بخش‌های فلسطین چشم‌پوشی کرده باشیم یا اینکه به دنبال تشکیل دولت در غزه باشیم هرچند که این نیز عیب نیست.

وی تصریح کرد که حماس از ابتدا چنین ایده‌ای در ذهن نداشته است.

زهار ضمن رد ادعاهای تشکیلات خودگردان در خصوص جداسازی جغرافیایی و سیاسی کرانه باختری و نوار غزه، اظهار داشت که این ادعاها مغرضانه و نادرست است و تشکیلات خودگردان با تکیه به برخی شایعات و دروغ‌پردازی‌ها اقدام به ترویج آن می‌کند.

وی بار دیگر تاکید کرد که تشکیل دولت یا نظام سیاسی فلسطینی در بخشی از این سرزمین، هرگز به معنی چشم‌پوشی از دیگر بخش‌های فلسطین نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تلاش‌های مداوم جنبش فتح برای به شکست کشاندن پرونده آشتی ملی به ویژه اقدامات این جنبش در راستای کودتا علیه دولتی مشروع در غزه که از طریق انتخاباتی آزاد و شفاف سرکار آمده است، اشاره کرد که گفت که فتح مدعی شده که حماس توافقنامه مکه را نقض کرده و بدین‌گونه زمینه‌ساز تنش در روابط ما با عربستان سعودی شد.

محمود زهار خاطرنشان کرد که تشکیلات خودگردان توافقنامه قاهره را نقض کرده و به رغم اینکه انتخابات یکی از پرونده‌های مطرح شده در توافقنامه آشتی ملی است، اما او تصمیم به توقف برگزاری انتخابات در دانشگاه‌های کرانه باختری گرفته و با این حال منکر تعطیلی پرونده انتخابات است.

زهار اشاره کرد که تشکیلات خودگردان تاکنون اقدام به برگزاری انتخابات نکرده و هیچ‌یک از پرونده‌های توافقنامه قاهره را به اجرا نرسانده است و همچنان خواستار ادامه محاصره ظالمانه غزه است تا مردم غزه را از حماس دور کند.

وی تصریح کرد: تشکیلات خودگردان از برگزاری انتخابات ترس و واهمه دارد، زیرا می‌داند که در هر انتخاباتی شکست خواهد خورد و ما با نتایج هر انتخاباتی که برگزار شود، هیچ مشکلی نداشته و آن را می‌پذیریم.

زهار بار دیگر بر مخالفت قاطع جنبش متبوعش با ادامه همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی تاکید و عنوان کرد که حماس به هر شیوه‌ای در تلاش برای پایان دادن به این همکاری شوم خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که جنبش فتح با وجودی که در انتخابات شهرداری‌ها و مجلس شکست خورد، ادعای مشروعیت می‌کند و همه باید بدانند که عباس مسئول تعطیلی برنامه‌های مقاومت از طریق تکیه بر برنامه‌هایی شکست خورده است که مساله فلسطین را نیز به سمت نابودی سوق می‌دهد.

این رهبر حماس تصریح کرد که سیاست‌ها و برنامه‌های عباس دشمن صهیونیستی را تشویق به حمله به غزه و تقسیم اراضی اشغالی کرده و مسلما موضع مقاومت و فداکاری‌های آن با خواسته‌های ملت‌ها همسویی دارد نه مذاکرات بی‌نتیجه و شکست خورده سازش.

محمود زهار تاکید کرد که جنبش متبوعش نتایج انتخابات را به عنوان راه‌حلی برای خروج از بحران‌های کنونی قبول خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N808277

وبگردی