آفتاب

آغاز مراسم‌ اعتکاف در مساجد جامع کشور

آغاز مراسم‌ اعتکاف در مساجد جامع کشور

مراسم معنوی اعتکاف با حضور صدها هزار معتکف از امروز(شنبه) در مساجد جامع کشور آغاز شد.

مراسم معنوی اعتکاف با حضور صدها هزار معتکف از امروز(شنبه) در مساجد جامع کشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در نخستین روز از ایام البیض همزمان با نماز صبح و قرائت زیارت آل یاسین مراسم معنوی اعتکاف آغاز شد و روز سوم با اعمال ام داوود به پایان می‌رسد.

برگزاری حلقه‌های معرفت، ختم قرآن و صلوات، کلاس‌های تجوید قرآن و نماز، سخنرانی‌های اخلاقی، بازگو کردن خاطرات جبهه و جنگ، برپایی مراسم مذهبی و قرائت زیارتنامه‌ها از جمله برنامه‌های اعتکاف است.

آیین اعتکاف در ایام البیض از 13 تا 15 رجب المرجب واقع شده که در مساجد جامع مناطق مختلف کشور برگزار می‌شود.

روز سیزدهم ماه رجب

روز سیزدهم ماه رجب مصادف با ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) است و اولین روز از ایام البیض است. روزه گرفتن در این روز، و دو روز بعد، ثواب فراوانی دارد و هر کس که بخواهد عمل «امّ داوود» را بجا آورد باید این روز را روزه بگیرد.

روز چهاردهم ماه رجب

روزه گرفتن در این روز پاداش فراوانی دارد. در روایتی از رسول خدا(ص) می‌خوانیم: «هرکس که روز چهاردهم ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند پاداشی به وی عنایت کند که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه بر قلبی خطور کرده باشد... .»

شب نیمه ماه رجب

این شب، شب ارزشمندی است که چند عمل در آن وارد شده است.

اوّل: غسل.

دوم: احیای آن شب به عبادت که فضیلت بسیار دارد.

سوم: زیارت امام حسین (ع) که زیارت آن حضرت در شب و روز نیمه رجب مورد تأکید قرار گرفته است.

چهارم: شش رکعت نماز بگزارد (هر دو رکعت با یک سلام) و در هر رکعتی «حمد» و «یس» و «ملک» و «توحید» را بخواند.

پنجم: بجا آوردن 30 رکعت نماز، که در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و 10 مرتبه سوره «توحید» را بخواند، در روایتی از رسول خدا (ص) پاداش فراوانی برای این نماز ذکر شده است.

ششم: 12 رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت یک بار «حمد» و یک بار «سوره» را می‌خوانی و پس از پایان نمازها هر یک از سوره‌های «حمد»، «فلق»، «ناس»، «توحید» و «آیة الکرسی» و همچنین سوره «قدر» را چهار مرتبه می‌خوانی و پس از آن، چهار مرتبه می‌گویی: سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لاَ اِلهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَکْبَر، سپس می‌گویی: أللّهُ أللّهُ رَبِّی، لا أُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً، ما شاءَ اللهُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ.

روز نیمه ماه رجب

روز مبارکی که در آن چند عمل وارد شده است:

1 غسل کردن.

2 زیارت امام حسین (ع)؛ در روایتی از محمد بن ابی نصر نقل شده است که از امام رضا (ع) سوال کردم: «در چه ماهی زیارت امام حسین (ع) بهتر است؟» فرمود: «در نیمه رجب و نیمه شعبان».

3 بجا آوردن نماز جناب سلمان (همان گونه که در اعمال روز اوّل ماه رجب گذشت).

اعمال امّ داوود

از مهم‌ترین اعمال روز نیمه رجب، عمل «امّ داوود» است که به گفته علاّمه مجلسی: «شیخ صدوق»، «شیخ طوسی» و «سیّد بن طاووس» (ره) به سندهای معتبر آن را نقل کرده‌اند. این عمل برای برآمدن حاجات و رفع اندوه و غم، حلّ مشکلات و دفع ظلم ستمگران بسیار مؤثر است. (و به گفته «علامه مجلسی»، در کتاب «زاد المعاد»، بارها تجربه شده است.)

انتهای پیام

کد N808142

وبگردی