آفتاب

رهبر جدایی‌طلبان یمن به دعوت عربستان به ریاض می‌رود

رهبر جدایی‌طلبان یمن به دعوت عربستان به ریاض می‌رود

علی سالم البیض، معاون رئیس جمهوری مستعفی یمن و از رهبران اصلی جدایی طلبان این کشور تا چند روز آینده برای دیدار با منصور هادی وارد ریاض خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منابع سیاسی یمنی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اعلام کردند که سفرالبیض به ریاض پس از دعوت رسمی عربستان از وی انجام می‌شود و پیش از این سفر، وی با جمعی از رهبران جدایی طلب جنوب یمن دیدار خواهد کرد.

علی سالم البیض یکی از برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی جنوب یمن است که پیش از این دبیر کل حزب سوسیالیست و رئیس جمهور "یمن جنوبی" بود. یمن جنوبی پس از شکست نیروهایش در مقابل نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن شمالی در 22 می 1990 و امضای توافقنامه صلح، با یمن شمالی ادغام شد و صالح به ریاست آن برگزیده شد.

البیض چند سال بعد به یمن بازگشت و فعالیت‌های سیاسی خود را تحت عنوان «بازگشت دولت جنوب» از سر گرفت.

در همین حال فواد راشد، یکی از رهبران جنبش جدایی طلبان جنوب یمن در گفتگو با شرق الاوسط مدعی شد که یکی از اعضای ارشد انصارالله در تماس تلفنی با این جنبش آمادگی خود را برای عقب نشینی از شهر عدن به شرط اینکه جدایی طلب‌ها کنترل منطقه را به دست داشته باشند، اعلام کرده است.

راشد افزود: این درخواست به دلایلی رد شد و ما به حوثی‌ها توصیه کردیم از عدن و جنوب یمن عقب‌نشینی کنند و در مقابل امنیت آنها برای خروج فراهم خواهد شد. جنبش جدایی طلبان جنوب یمن به علی عبدالله صالح و حوثی‌ها توصیه کرده برای توقف جنگ به جای صدور بیانیه‌ از جنوب یمن عقب‌نشینی کنند.

انتهای پیام

کد N803088

وبگردی