آفتاب
یک استاد دانشگاه:

ساختار بازرسی از زائران ایرانی در عربستان باید تغییر کند

ساختار بازرسی از زائران ایرانی در عربستان باید تغییر کند

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت: دولت ایران، تسهیل ساختار بازرسی زائران ایرانی را از دولت عربستان بخواهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفت‌و‌گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «این اتفاقی که در فرودگاه جده رخ داد ظلم بزرگی بود که نباید به سادگی از کنار آن گذشت» اظهار کرد: خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با این اقدام عکس‌العمل خوبی نشان داد.

وی افزود: برای اینکه این رفتار ناشایست تکرار نشود باید چند راه‌کار مدنظر قرار گیرد یکی اینکه خود تعلیق حج عمره که خسارت زیادی از ناحیه گردشگری و زیارتی به دولت عربستان وارد می‌کند، باید فعلا ادامه پیدا کند هرچند این این کار می‌تواند عمل بازدارنده‌ای باشد ولی کافی نیست.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن یادآور شد: یکی دیگر از راهکارها بحث فشار دیپلماتیک برای برخورد با مجرمان است. افرادی که این جرم زشت را انجام داده‌اند آن هم در سرزمین وحی و آنهایی که مدعی این هستند که خادم حرمین شرفین‌اند، باید به اشد مجازات برسند.

وی افزود: تا محاکمه کامل خاطیان و برخورد جدی با آن‌ها این تعلیق باید ادامه پیدا کند تا ببینیم رفتار کشور عربستان راضی کننده است یا نه. اگر برخورد جدی صورت گیرد افرادی که هم احیانا فکر خطایی در ذهنشان باشد حساب کار خودشان را می‌کنند و دیگر این جرایم تکرار نمی‌شود.

سراج گفت: یکی دیگر از راهکارهایی که دولت ایران می‌تواند انجام دهد تسهیل ساختار بازرسی زوار ایرانی است. چون در سال‌های اخیر شنیده شده که نسبت به زائران ایرانی سخت‌گیری زیادی صورت می‌گیرد. اکنون زمان خوبی است که دولت از کشور عربستان بخواهد که ساختار بازرسی را تغییر دهد. آن‌ها از لحاظ قانونی کار خودشان را انجام دهند بحث امنیت کشورشان است و این بازرسی ایرادی ندارد. اما نباید ساختار بازرسی به گونه‌ای باشد که زوار ایرانی اذیت شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مهمترین راهکار در کنار سازوکار پیشنهادی برای تسهیل ساختار بازرسی این است که تفاهم نامه‌ای بین دو دولت نوشته شود مبنی بر اینکه اگر این بازرسی برای زن، ‌دختر و یا نوجوان ایرانی بود، حتما یک محرم و یا ولی همراه آن‌ها باشد. این یکی از مواردی است که دولت باید به آن توجه کند.

انتهای پیام

کد N798464

وبگردی