آفتاب

سلطانی‌فر: صنعت گردشگری از رکود خارج شده است

سلطانی‌فر: صنعت گردشگری از رکود خارج شده است

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: صنعت گردشگری برخلاف بخش‌های دیگر اقتصاد، از رکود خارج شده و به سمت رونق درحال حرکت است.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - بعدازظهر سه‌شنبه، اول اردیبهشت‌ماه در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان فارس که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، به ارائه گزارشی از مسائل مربوط به گردشگری در کشور پرداخت و به درآمد حاصل از گردشگری در دنیا در سال 2014 میلادی اشاره و یادآوری کرد: در سال 2014 میلادی حدود یک میلیارد و 200 میلیون نفر گردشگر در میان کشورهای مختلف سفر کرده‌اند که از این تعداد، رقمی حدود 1500 میلیارد دلار حاصل شده است.

وی همچنین به جایگاه ایران در ارزیابی سازمان جهانی گردشگری اشاره کرد و افزود: در ارزشیابی‌های که این سازمان انجام داده، ایران از نظر ظرفیت گردشگری جزو 15 کشور نخست در دنیا است؛ اما میان ظرفیت‌های گردشگری و وضعیت فعلی ما در گردشگری فاصله قابل تأملی وجود دارد.

معاون رییس‌جمهور با بیان این‌که در سال 93 حدود 5 میلیون و 100 هزار نفر گردشگر خارجی در کشور حضور داشته‌اند، اظهار کرد: از محل ورود این تعداد گردشگر خارجی، درآمدی معادل 7 تا 7.5 میلیارد دلار در سال گذشته نصیب اقتصاد کشور شده است.

سلطانی‌فر با اشاره به اهداف پیش‌بینی‌شده در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، یادآوری کرد: در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور پیش‌بینی شده است که باید در سال 1404، کشور میزبان 20 میلیون گردشگر خارجی باشد. طبق این سند باید در 11 سال آینده حدود 30 میلیارد دلار درآمد از حضور گردشگران خارجی در کشور حاصل شود و این به آن معنا است که از امروز باید 5 میلیون و 100 هزار گردشگر خارجی خود را در مدت 11 سال آینده به 20 میلیون گردشگر افزایش دهیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود، گفت: باید برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز به سرعت از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و در حوزه گردشگری در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اقداماتی انجام شود.

او یادآوری کرد: باید در کشور به سرعت، اماکن اقامتی مورد نیاز را برای گردشگران خارجی فراهم کنیم. امروز در کشور 1100 هتل وجود دارد که از این تعداد تنها 130 هتل 4 ستاره و 5 ستاره هستند و چنانچه ما بخواهیم در 11 سال آینده به تعداد 20 میلیون گردشگر خارجی دست یابیم باید با ساخت حدود 25 هتل 4 و 5 ستاره در سال تعداد این هتل‌هارا به حدود 400 هتل افزایش دهیم.

سلطانی‌فر همچنین درباره‌ی اقدامات نرم‌افزاری مورد نیاز بخش گردشگری، گفت:‌ در بخش صدور ویزا باید تسهیلاتی از جمله لغو ویزا ایجاد شود تا بتوانیم شاهد حضور گردشگران بیشتری در کشور باشیم و در این زمینه نهایتا به سمتی پیش برویم که موضوع ویزای الکترونیکی در کشور نهادینه شود.

وی با تأکید بر نیاز کشور به تربیت نیروی انسانی در بخش گردشگری، اظهار کرد:‌ در حال حاضر در نظام حمل و نقل خارجی و داخلی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و امروز به‌دلیل تحریم‌های اعمالی علیه کشور از حدود 230 فروند هواپیمای مسافربری موجود 90 فروند هواپیما زمین‌گیر شده‌اند و امکان پرواز ندارند. سایر هواپیماها نیز از کیفیت نامناسبی برخوردار هستند.

به گزارش ایسنا، معاون رییس‌جمهور با یادآوری این‌که در حال حاضر تراز گردشگری خارجی در کشور منفی است، گفت: در شرایط فعلی که کشور در قبال ورود حدود 5 میلیون و 100 هزار نفر گردشگر خارجی با 7 میلیون و 200 هزار نفر گردشگر خروجی مواجه است. در این وضعیت استراتژی ما این است که بتوانیم این تراز را به سمت ورود گردشگران خارجی مثبت کنیم.

سلطانی‌فر همچنین با اشاره به تغییر فضا در کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92، گفت: امروز با وجود محدودیت‌های موجود شاهد اشتیاق روزافزون گردشگران خارجی برای حضور در کشور هستیم و به جایگاهی رسیده‌ایم که در برخی مقاطع به‌دلیل محدودیت اماکن اقامتی و پذیرایی مجبور به لغو برنامه بسیاری از تورهای خارجی بویژه اروپایی می‌شویم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که امروز شاهد امنیت خوبی برای ورود گردشگران خارجی در کشور هستیم، به تصویب آیین‌نامه ارتقای امنیت گردشگران خارجی در شورای امنیت ملی اشاره کرد و افزود: امروز‌ وزرای ذی‌ربط و مسؤولان انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی کشور همکاری خوبی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارند و برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران شاهد بودیم که وزیر اطلاعات شهریورماه سال گذشته در جلسه‌ای با حضور همه تشکل‌های بخش خصوصی دست‌اندرکار در بخش گردشگری شخصا تضمین داد که امنیت همه گردشگران خارجی را تأمین می‌کند.

او با بیان این‌که دولت در بخش گردشگری صرفا کار حاکمیتی انجام می‌دهد و تمام کارهای تصدی‌گری مربوط به بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: امروز حدود 950 پروژه در بخش گردشگری کشور با اعتباری بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در حال اجرا است.

سلطانی‌فر در ادامه‌ی سخنانش در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان فارس، به ظرفیت‌های گردشگری موجود در این استان اشاره کرد و با تأکید بر این‌که استان فارس در بخش گردشگری طبیعی، سلامت و مذهبی ظرفیت بالایی دارد، گفت: استان فارس در سال گذشته نزدیک به 5 میلیون گردشگر داخلی و بالغ بر 300 هزار گردشگر خارجی داشته است.

معاون رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که باید در تعدادی از استان‌ها از جمله استان فارس بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با این بخش محور اساسی توسعه قرار بگیرد و با احداث اماکن اقامتی مناسب و سرمایه‌گذاری در مناطق نمونه گردشگری از ظرفیت‌های موجود در این مناطق استفاده شود، اظهار کرد: در برنامه‌ریزی توسعه تعدادی از استان‌های کشور از جمله اصفهان، فارس، گیلان و مازندران باید تجدید نظر اساسی صورت بگیرد و به جای این‌که برای ایجاد اشتغال در این مناطق بر اجرای طرح‌های پتروشیمی، فولاد و پالایشگاهی که مشکلات زیست‌محیطی بسیاری به همراه می‌آورد تأکید شود، باید در بخش گردشگری اهتمام ویژه‌ای لحاظ شود تا در کوتاه‌مدت و بسیار سریع‌تر از سایر صنایع به نتیجه‌ای مطلوب‌تر دست یابیم و مشکلات اشتغال و سایر مشکلات را نیز برطرف کنیم.

انتهای پیام

کد N798284

وبگردی