آفتاب
لاوروف:

کی‌یف خواستار تحقق پیمان مینسک نیست

کی‌یف خواستار تحقق پیمان مینسک نیست

سرگئی لاوروف اعلام کرد که دولت اوکراین قول داده بود با جمهوری های خودمختار دونستک و لوهانسک به طور مستقیم مذاکره کند که چنین نکرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری روسی تاس، وزیر امورخارجه روسیه، سرگئی لاوروف امروز دوشنبه اعلام کرد که دولت اوکراین قول داده بود با جمهوری های خودمختار دونستک و لوهانسک به طور مستقیم مذاکره کند.

لاوروف در واکنش به اظهارات همتای اوکراینی خود مبنی بر اینکه «کی یف نمی تواند بر اساس خواسته های مسکو با نمایندگان جمهوری های خودمختار دونستک و لوهانسک به طور مستقیم مذاکره کند» گفت: گفتگوی مستقیم مطابق با تعهدات اوکراین در توافقنامه مینسک است.

این دیپلمات ارشد روسی در ادامه با اشاره به عدم تمایل کی یف برای تشکیل یک گروه کاری در میان گروه تماس جهت حل و فصل بحران موجود، این امر را نشانه ای از «بی میلی کی یف برای آغاز تحقق عملی توافقات حاصله در پیمان مینسک» قلمداد نمود.

لاوروف در ادامه افزود: شاهد این مسأله هستیم که تشکیل گروه های کاری در درون گروه تماس با برخی مانع تراشی ها مواجه شده است. درخواست کی یف مبنی بر ورود برخی از کارشناسان علاوه بر اعضاء گروه تماس بوده که هرگز در توافقنامه مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفته نشده بود.

براساس اظهارات لاوروف، مسکو با اضافه شدن تعدادی از کارشناسان فراتر از ترکیب اعضاء گروه تماس مخالف بوده و آن را تنزل جایگاه این گروه قلمداد می کند.

مناطق شرقی اوکراین از اوایل سال گذشته میلادی و پس از الحاق کریمه به روسیه، به دلیل درخواست برگزاری همه پرسی استقلال از اوکراین صحنه درگیری های خونین میان جدائی طلبان روس گرا و ارتش اوکراین شده و در این میان کشورهای غربی روسیه را متهم به حمایت از جدائی طلبان می کنند.

گفتنی است طبق توافق دولت و جدایی طلبان اوکراین در اوخر بهمن ماه سال گذشته و در مذاکرات چهارجانبه مینسک، دو طرف می بایست ضمن برقراری آتش بس در نوار مرزی درگیری ها، سلاح ها و ادوات سنگین خود را از این منطقه خارج می کردند.

کد N797002

وبگردی