آفتاب

اصلاحات قانون اساسی سریلانکا در پارلمان به بحث گذاشته می‌شود

اصلاحات قانون اساسی سریلانکا در پارلمان به بحث گذاشته می‌شود

رهبران احزاب سیاسی سریلانکا امروز (یکشنبه) توافق کردند تا اصلاحات مهم قانون اساسی این کشور را طی چند روز آینده در پارلمان به بحث بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، این در حالی است که این رهبران در روزهای گذشته بر سر برخی بندهای قانون اساسی اختلاف پیدا کرده بودند. تیسا ویتارانا، یکی از وزرای سابق دولت سریلانکا گفت: نوزدهمین اصلاحیه قانون اساسی سریلانکا روز سه‌شنبه و چهارشنبه در پارلمان به بحث گذاشته خواهد شد.

توافق بر سر این مساله پس از آن به دست آمد که رهبران احزاب سیاسی از جمله رهبران مخالف دولت سریلانکا امروز با مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهوری این کشور نشستی را برگزار کردند.

ویتارانا گفت که در این نشست توافق شد تنها بخش‌هایی از اصلاحیه نوزدهم قانون اساسی که توسط دادگاه عالی مورد پذیرش قرار گرفته در پیش‌نویس گنجانده و در پارلمان به بحث گذاشته شود.

دادگاه عالی سریلانکا اعلام کرده بود که برخی بخش‌های اصلاحیه نوزدهم نیازمند همه‌پرسی است و تایید پارلمان برای آنها کافی نیست.

با این حال دولت سریلانکا تصمیم گرفت تا بخش‌های نیازمند همه‌پرسی را از اصلاحیه نوزدهم حذف کرده تا پارلمان بتواند آن را تصویب کند.

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این اصلاحیه مربوط به کاهش اختیارات رئیس‌جمهور است که اکثر احزاب سیاسی بر آن توافق داشتند. حزب موسوم به "جبهه آزادی خلق" سریلانکا اظهار اطمینان کرد که اصلاحیه نوزدهم قانون اساسی در پارلمان تصویب خواهد شد.

در این میان به گفته ویتارانا، مقامات سریلانکا همچنین توافق کرده‌اند اصلاحیه بیستم قانون اساسی را در زمانی دیگر پیش از انحلال پارلمان در آن مطرح کنند.

وی تاکید کرد: سیریسنا اطمینان داده که با همه احزاب سیاسی سریلانکا گفت‌وگو انجام داده و قصد دارد اتفاق نظری را برای اصلاحیه بیستم حاصل کند.

انتهای پیام

کد N795727

وبگردی