آفتاب

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در قبرس ترک‌نشین

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در قبرس ترک‌نشین

رای‌دهندگان قبرس شمالی امروز (یکشنبه) برای انتخاب رئیس‌جمهوری به پای صندوق‌های رای می‌روند که عمده‌ترین وظیفه‌اش برگزاری مذاکرات اتحاد مجدد خواهد بود که قرار است ماه آتی در این جزیره جدا شده قومی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که درویش اروغلو، رئیس‌جمهوری کنونی نسبت به شش نامزد دیگر پیشتاز است اما به نظر نمی‌رسد که بتواند رای کافی را در دور اول انتخابات به دست آورد و احتمال برگزاری دور سوم در 26 آوریل بالاست. تنها ترکیه قبرس شمالی جمهوری ترکیه را به رسمیت می‌شناسد.

جامعه بین‌الملل دولت قبرس یونانی‌نشین را به عنوان دولت مشروع و قانونی کل این جزیره به رسمیت می‌شناسد. قبرس ترک‌نشین به شدت نسبت به چشم‌انداز اتحاد تردید دارد و قدرت اوزرسای، یکی از نامزدهای محافظه‌کار حمایت خود را از رئیس‌جمهوری کنونی پس گرفته و در ازای آن از یکی دیگر از نامزدهای حامی مذاکرات سیاسی حمایت کرده است.

حدود 177 هزار قبرس ترک‌نشین واجد شرایط رای دادن هستند. قبرس در سال 1976 به دنبال حمله نظامی ترکیه تجزیه شد که این اقدام در پی وقوع کودتایی به تحریک یونان رخ داد. مذاکرات صلح سال‌هاست که ادامه دارد اما نماینده سازمان ملل اخیرا گفته است که وی نسبت به ازسرگیری مذاکرات خوش‌بین است.

این هفتمین انتخابات ریاست‌جمهوری در قبرس ترک‌نشین است. این کشور در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست.

انتهای پیام

کد N795042

وبگردی