آفتاب

مقیمی: باید اجازه انتقاد و فعالیت به احزاب مخالف داده شود

مقیمی: باید اجازه انتقاد و فعالیت به احزاب مخالف داده شود

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این​که حزب تشکیل می​شود تا فعالیت​های سیاسی قانونمند شوند، گفت: دولت پشتیبان و برقرارکننده امنیت احزاب است. با توجه به انتخابات پیش رو باید احزاب را با یک نگاه دید و اگر حزبی مخالف است یا نقد می​کند نباید با آن برخورد شود بلکه باید اجازه انتقاد و فعالیت به احزاب مخالف داده شود و سپس با منطق جواب احزاب مخالف را داد تا باعث رشد احزاب شویم و افراد هم به سمت احزاب گرایش پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، محمدحسین مقیمی در نشست هم​اندیشی نمایندگان احزاب، گروه​ها و فعالان سیاسی استان که عصر روز گذشته (29 فروردین​ماه) در استانداری برگزار شد، اظهارکرد: کشور ما کشوری است که رأی مردم در آن بیشترین سهم را دارد و همه مسئولان کشور چه مستقیم و چه غیرمستقیم با رأی مردم انتخاب می​شوند و مردم​سالاری دینی در کشور جایگاه بالایی دارد و امروز خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه 94 آماده می​کنیم.

وی افزود: امروزه در جامعه ما حضور سازمان​های مردم​نهاد در فعالیت​های اجتماعی مشاهده می​شود و پا به پای دولت حرکت و گاهی هم بیشتر از آن فعالیت می​کنند و دولت را مجبور به پاسخگویی می​کنند.

مقیمی خاطرنشان کرد: اگر انتخابات توسط گروه​های شناسنامه​دار انجام شود بهتر است و از حضور تشکلی که قانونی باشد جلوگیری نمی​شود. امروزه هم اگر بخواهیم فعالیت سیاسی جهت پیدا کند باید به احزاب میدان دهیم و از آن​ها حمایت کنیم. ما برای تشکیل حزب قانون داریم. احزاب بر اساس قانون مصوب در کشور و به صورت رسمی فعالیت می​کنند. تشکیل حزب به این سادگی نیست و یک فرایند برای صدور مجوز ایجاد آن باید طی شود.

وی اظهارکرد: برای اینکه فعالیت​ها شناسنامه​دار باشند و بتوان به طور رسمی فعالیت کرد باید حزبی تشکیل شود. حزب مجموعه​ای غیردولتی است و برای فعالیت​های خارج از دولت و فعالیت​هایی که دولت نمی​تواند به آن​ها ورود کند، تشکیل می​شود.

معاون سیاسی وزیر کشور بیان کرد: طبق قانون وظیفه ما است که از احزاب حمایت کنیم و در وزارت کشور وظیفه داریم از اجتماعات و جلسات احزاب حمایت کرده و امنیت‌شان را برقرار کنیم. احزابی که مجوز رسمی دارند نیازی به اخذ مجوز برای برگزاری جلساتشان ندارند و وظیفه ما است امنیت آنها را برقرار کنیم.

وی گفت: وقتی حزبی از حق و عدالت دفاع کند پایدار و موفق خواهد بود و می‌تواند افراد بیشتری را جذب کند و طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه در انتخابات هم موفق خواهد بود.

مقیمی با اشاره به پشتیبانی از احزاب و انتخابات آینده اظهار کرد: برای ایجاد نشاط در جامعه و برای ایجاد فعالیتهای سیاسی شناسنامه‌دار و قانونی در توسعه این فعالیتها وظیفه داریم که از احزاب و اینگونه فعالیتها پشتیبانی کنیم. ما هم حمایت می‌کنیم تا این فعالیتها ادامه پیدا کنند. اگر احزاب می توانستند نقد کنند اکنون این گرفتاریها پیش نمی آمد. کرسیهای آزاداندیشی هم باید در دانشگاهها فعال شوند.

معاون سیاسی وزیر کشور بیان کرد: حزب و فعالیت سیاسی تنها حرف زدن نیست بلکه باید بر اساس قانون فعالیت کنند. احزاب بنابر قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تأیید شورای نگهبان رسیده می​توانند فعالیت کنند و ما هم به عنوان دولت وظیفه داریم از احزاب شناسنامه دار حمایت کنیم و اگر حمایت نکردیم وظیفه خودمان را انجام ندادیم در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشیم.

همچنین فرج​الله خبیر، معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در این نشست با بیان این​که با توجه به اهمیت احزاب و تشکل​ها این جلسات باید مکرر برگزار شود، گفت: در طول مدت استقرار دولت یازدهم چندین بار این جلسات برگزار شد. یکی از وعده​ها و شعارهای رئیس جمهور بازکردن فضای سیاسی و اهمیت دادن به تشکل​ها است.

وی افزود: خیلی از کسانی که با بحث تشکل​ها و احزاب مخالفت داشتند به استفاده مطلوب از تشکل​ها پی بردند. اگر بخواهیم قانونمداری برقرار باشد به غیر از آموزش و سازماندهی مردم و پذیرفتن اعضا، احزاب و تشکل​ها باید نسبت به فعالیت​ها و مسئولیت​های خود پاسخگو باشند و مسئولیت فعالیت​های خود را بر عهده بگیرند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان اظهارکرد: شاید نارسایی​های زیادی در رابطه با احزاب در کشور داریم و سالیان سال است که در کشور ما احزاب و تشکل​ها جایگاه واقعی خودشان را پیدا نکرده​اند اما امیدواریم با عزم رئیس جمهور و وزیر کشور، شاهد رونق مجددی در فعالیت احزاب باشیم و همچنین فضا بازتر شود و فضای رسانه​ای به این امر کمک کند و خانه احزاب چه در سطح ملی و چه در استان​ها تشکیل شود.

خبیر عنوان کرد: امیدوارم شاهد رشد و شکوفایی احزاب و گروه​ها باشیم، به ویژه امسال که سال انتخابات است و دو انتخابات برگزار می​شود. از احزاب هم می​خواهیم به دلیل اهمیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند تا مردم هم حضور حداکثری داشته باشند و فرد اصلح، شایسته و باسوادی را انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در این نشست نمایندگان احزاب، گروه​ها و فعالان سیاسی استان خوزستان به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات و دیدگاه​های خود پرداختند که از جمله آن‌ها می​توان به تاکید بر توجه دولت به اصل 19 قانون اساسی مبنی بر حقوق یکسان و توجه مردمسالاری دینی، یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از ناپایداری تشکیل احزاب و موسمی و مقطعی بودن آن​ها و نگاه ابزاری به احزاب، جدی گرفته شدن احزاب، توجه به دلایل تشکیل احزاب و ارائه خدمات به حزب و نه فرد، پرهیز از فعالیت​های هیجانی احزاب، تاکید بر اهمیت نقش وزارت کشور، لزوم تعیین سازوکار بین​المللی برای فعالیت احزاب، اختصاص بودجه​ای برای احزاب و ایجاد شرایط یکسان برای تمام احزاب و اشخاص در تبلیغات و رأی​گیری اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N794805

وبگردی