آفتاب
شفیعی در گفت‌و‌گو با ایسنا؛

تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود

تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان اینکه تاکنون تیم مذاکره کننده در سطحی عادی نظرات منتقدان مذاکرات را استماع کرده و توضیحات لازم را داده است گفت که علیرغم این رویه، تیم مذاکره کننده در نهایت بیانات رهبری را به عنوان فصل الخطاب در تمامی مراحل تدوین توافق نامه قرار دهد.

نوذر شفیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به بخشی از بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مورد دعوت از منتقدان مذاکرات و استفاده از نظرات آن‌ها گفت: به نظرم این فرمایش رهبری در حد عادی در دستور کار تیم مذاکره کننده قرار داشت؛ به طوری که آقای عراقچی معمولا بعد از هر دوره مذاکرات با حضور در کمیسیون امنیت ملی توضیحات لازم را ارائه می‌کرد.

وی افزود: دکتر ظریف بعد از مذاکرات در کمیسیون امنیت و در صحن علنی برای ارائه توضیحات لازم حاضر می‌شد؛ همچنین ایشان در رادیو و تلویزیون و مطبوعات نیز توضیحات لازم را می‌داد و قاعدتا این توضیحات باید برای مخاطبان قانع کننده باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال با بیان اینکه باید از نظرات منتقدین در مذاکرات استفاده شود گفت: جلسات کارشناسی و تبادل نظری باید برگزار شود تا طبق تاکید رهبری منتقدان از توضیحات قانع شدده و همچنین از نظرات آن‌ها استفاده شود.

به گفته شفیعی تاکید رهبری دولت را وادار می‌کند طبق وظیفه خود با منتقدان ارتباط بیشتری برقرار کرده و دیدگاه‌ها و نظرات آن‌ها را به صورت جدی تر مورد استفاده قرار دهد.

وی همچنین به بیانات رهبری در مورد لزوم لغو یک باره تحریم‌ها اشاره و اظهار کرد: دیدگاه و نظرات مقام معظم رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام فصل الخطاب است؛ بنابراین با این اظهارات مسیر دیپلمات‌ها مشخص شده و تیم مذاکره کننده موظف به هماهنگی در این مسیر است.

نماینده مردم در ممسنی در ادامه توضیح داد: اگر در مذاکرات اصل بر اعتماد باشد هر دو طرف باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ بر پایه همین اصل ایران به همان میزان که تعهد کرده ظرفیت و سطح هسته‌ای‌اش را کاهش میدهد و به همین میزان انتظار لغو یک باره تحریم‌ها را دارد؛ این به معنای وجود توازن و مذاکره برد برد است، اما اگر قرار باشد انجام عمل طرفی تعهد و تکلیف و طرف دیگر حق مطرح شود، اساسا مذاکرات دچار مشکل می‌شود .

شفیعی با اشاره به بخش دیگری از اظهارات رهبری در خصوص شیوه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و بازرسی‌ها گفت: طبق ماده‌ای از ان پی تی اگر کشوری احساس کند مصالح ملی‌اش در تنگنا و خطر قرار می‌گیرد می‌تواند از ان پی تی خارج شود؛ بر این اساس این طور نیست که برای غربی‌ها امکان بازرسی از مراکز نظامی فراهم شود و ما نیز به راحتی چنین اجازه‌ای را بدهیم تمامی این موارد را روند مذاکرات پیش رو بستگی دارد.

وی افزود:‌ با این حال دغدغه و حساسیت رهبری نکته‌ای است که باید به آن توجه شود به نفع تیم مذاکره کننده این است که مسائل را به صورت شفاف و قطعی در توافق اعمال کنند.

شفیعی در پایان با تاکید بر اینکه توسعه فنی هسته‌ای در دستور کار تیم مذاکره کننده است گفت: تیم مذاکره کننده نمی‌تواند بدون تصمیم شورای عالی امنیت ملی که به تصویب رهبری می رسد کاری را انجام دهد لذا حتی اگر توسعه فنی در گذشته در دستور کار نبوده اکنون این موضوع در دستور کار قرار می گیرد.

انتهای پیام

کد N793572

وبگردی