آفتاب

صربستان: اگر هاشم تاچی وارد بلگراد شود، دستگیرش می‌کنیم

صربستان: اگر هاشم تاچی وارد بلگراد شود، دستگیرش می‌کنیم

دولت صربستان اعلام کرد، اگر وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر کوزوو برای شرکت در کنفرانسی که قرار است در بلگراد، پایتخت صربستان برگزار شود، شرکت کند، دستگیر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آلمان، نبویسا استفانوویچ، وزیر کشور صربستان و ولادیمیر ووکچویچ، دادستان جرایم جنگی این کشور اعلام کردند: اگر هاشم تاچی، وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر کوزوو برای شرکت در این کنفرانس به بلگراد بیاید، او را بخاطر ارتکاب جرایم جنگی بالکان در سال‌های 1989 تا 1999 دستگیر می‌کنیم.

وزیر کشور صربستان ادامه داد: پلیس نیز در فرایند دستگیری تاچی به ما کمک می‌کند و او را به دست عدالت می‌سپارد.

دادستان جرایم جنگی صربستان نیز به روزنامه "Blic" گفت: تحقیقات علیه هاشم تاچی به خاطر اینکه خارج از دسترس مقام‌های بلگراد است، به حالت تعلیق درآمده است. حکم جلب اینترپل برای هاشم تاچی و سایر مقام‌های کوزوو در کشورهای دیگر لغو شده است اما همچنان در صربستان معتبر است. بنابراین، اگر او وارد بلگراد شود، دستگیرش می‌کنیم.

کوزوو به عنوان یکی از استان‌های سابق صربستان با اکثریت جمعیت آلبانیایی، در سال 2008 اعلام استقلال کرد؛ 9 سال پس از آنکه ناتو برای خاتمه جنگ بالکان اقدام به بمباران هوایی صربستان کرد.

هاشم تاچی و سایر رهبران کوزوو بارها در فرودگاه‌های بین‌المللی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی بازداشت شدند تا آنکه پلیس بین‌الملل (اینترپل) حکم جلب بین‌المللی این افراد را لغو کرد.

هاشم تاچی قرار است کنفرانسی در بلگراد به تاریخ 23 تا 25 آوریل سال جاری میلادی شرکت کند که توسط یک سازمان غیر دولتی و با حمایت سفارت انگلیس برگزار می‌شود.

وزیر امور خارجه صربستان نیز دراین باره گفت که اطلاعی از حضور همتای کوزوویی خود در این کنفرانس ندارد و اعلام کرد: این کنفرانس به درخواست یک سازمان غیر دولتی و با حمایت کشورهای خارجی برگزاری می‌شود و اصلا جدی و رسمی نیست.

انتهای پیام

کد N793188

وبگردی