آفتاب
یک عضو شورای حزب مرکزی کارگزاران:

مخالفان مذاکرات هسته‌ای به فکر منافع شخصی هستند

مخالفان مذاکرات هسته‌ای به فکر منافع شخصی هستند

یک فعال سیاسی گفت: کسانی که به جای اعتماد به تیم مذاکره‌کننده به حرف‌های غربی‌ها توجه می‌کنند و مخالف مذاکرات هستند به جای منافع ملی در پی تأمین منافع شخصی‌شان هستند.

یک فعال سیاسی گفت: کسانی که به جای اعتماد به تیم مذاکره‌کننده به حرف‌های غربی‌ها توجه می‌کنند و مخالف مذاکرات هستند به جای منافع ملی در پی تأمین منافع شخصی‌شان هستند.

جهانبخش خانجانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد تفاوت متن خوانده شده توسط وزیر امور خارجه ایران و اظهارات طرف غربی،‌ اظهار کرد: این امر بدیهی است که در یک مذاکره طرفین علاقه دارند تا خود را پیروز مذاکرات نشان دهند. برای این کار هر کسی تفسیر خودش را از مذاکرات بیان می‌کند. کشورهای دیگر نیز تلاش می‌کنند تا خودشان را پیروز نشان دهند.

وی افزود: در عرصه سیاست شرایط به گونه‌ای بود که غربی‌ها در همه عرصه‌ها مثل عرصه فرهنگی،‌ نظامی و هسته‌ای می‌خواستند ایران را به زانو درآورند. در گذشته حرف‌هایشان را با زور به ایران می‌زدند اما امروز گروه 1+5 در شرایطی مساوی مقابل ایران می‌نشیند و با او مذاکره می‌کند. گاهی نیز در این میان اظهار می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران را وادار کردند تا پای میز مذاکره بنشیند. این حرف‌ها جهت برطرف کردن نیازشان در پیشبرد برنامه‌های آتی‌شان است.

این فعال سیاسی همچنین گفت: در مذاکرات با توجه به سری بودن و محرمانه بودن و همچنین وجود کسانی که علاقه دارند تا مذاکرات را زمین بزنند بدیهی است که همه مسائل مطرح شده در جلسه علنی نمی‌شود. چرا که این کار علیه منافع ملی است. در حوزه‌های اقتصادی و مذاکرات دو شرکت بزرگ نیز همین‌طور است و برای حفظ منافع همه حرف‌ها به افکار عمومی انتقال داده نمی‌شود.

وی با اشاره به برخی افراد که از به نتیجه رسیدن مذاکرات گروه 1+5 و ایران ضرر می‌کنند، گفت: توسعه‌گرایی و توجه به منافع ملی دو امر مغفول است. برخی از جناح‌ها به جای در نظر گرفتن منافع ملی به منافع شخصی‌شان فکر می‌کنند و منافعشان را با پیشرفت مذاکرات در خطر می‌بینند. طبیعی است که دلال‌هایی که بعد از جنگ فعال شدند، دلالان تحریم و... تلاش می کنند تا با استفاده از احساسات و منویات ارزشی و سوء‌استفاده از هنجارها نتایج مذاکرات را زیر سوال ببرند.

خانجانی با تأکید بر ضرورت نگاه عاقلانه به مذاکرات اخیر هسته‌ای، خاطرنشان کرد: قطعاً همه می‌دانند که این مذاکرات زیر نظر مستقیم رهبری بوده است و اگر ایشان تخطی می‌دیده‌اند حتماً آشکارا ابراز می‌کردند. کسانی که مذاکرات را زیر سوال می‌برند کارشان به عمد و برای تعلقات جناحی‌شان است. چرا که می‌دانند با پیروزی آقای روحانی در مذاکرات هسته‌ای افکار عمومی در انتخابات آتی مجلس به سمت جناح او می‌رود. به همین جهت الان ضروری است تا جمهوری اسلامی با نگاهی عاقلانه و تعقل‌گرا به مسائل سیاسی و هسته‌ای توجه کند.

وی با اشاره به نقش موثر افکار عمومی در به نتیجه رسیدن تفاهم هسته‌ای لوزان، افزود: قطعاً‌ نقش افکار عمومی و همدلی مردم با دولت در به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 بسیار اهمیت داشته است. هرچه دست دولت در همراهی با مردم بازتر باشد پشتیبانی افکار عمومی نیز از آن بیشتر می‌شود. هر گفتمانی که عقبه داشته باشد پیروز می‌شود. باید تلاش کنیم تا افکار عمومی را همراه خود سازیم.

انتهای پیام

کد N788500

وبگردی