آفتاب
باهنر در صحن علنی:

مرحوم آقایی نقش فعالی در دیپلماسی عمومی و روابط بین‌الملل داشت

مرحوم آقایی نقش فعالی در دیپلماسی عمومی و روابط بین‌الملل داشت

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مرحوم آقایی در دوران نمایندگی، ریاست گروه‌های دوستی ایران در سودان، پاکستان و ترکیه را بر عهده و نقش ممتازی در فعال کردن دیپلماسی عمومی درعرصه روابط بین‌الل داشت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مرحوم آقایی در دوران نمایندگی خود ریاست گروه‌های دوستی ایران در کشورهای سودان، پاکستان و ترکیه را بر عهده و نقش ممتازی در فعال کردن دیپلماسی عمومی در عرصه روابط بین‌الملل داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، رحلت مرحوم آقایی را تسلیت گفت.

وی گفت: مرحوم آقایی قبل از اینکه مسئولیت‌های سنگین نمایندگی مردم را بر عهده بگیرد، در مسئولیت‌های مدیرکل حقوقی و ارزیابی وزارت راه، کارشناس مسئول در نهاد ریاست جمهوری و معاونت‌های اداری، مالی و حقوقی و بودجه مامور مجلس وزارت راه فعال بود؛ به عبارتی قبل از اینکه ایشان به مجلس نیز تشریف بیاورند، عضوی از خانه ملت بودند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایشان در دوره ششم از حوزه انتخابیه سلماس وارد مجلس شد و تا پایان دوره‌های هفتم، هشتم و نهم، ‌از همان حوزه انتخابیه فعالیت کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مرحوم آقایی در دوران فعالیت پارلمانی خود عموماً عضو کمیسیون عمران بود. همچنین مسئولیت‌های ریاست و نایب رئیس این کمیسیون و ریاست گروه‌های دوستی ایران در کشورهای سودان، پاکستان و ترکیه را بر عهده و نقش ممتازی در فعال کردن دیپلماسی عمومی در عرصه روابط بین‌الملل داشت.

وی افزود: آقایی عموماً عضو کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه بود و ریاست مجمع نمایندگان شمال غرب کشور را بر عهده داشت.

باهنر تصریح کرد: ایشان در کنار فعالیت‌های حرفه‌ای دارای سوابق مبارزاتی و انقلابی بود و با حضور در جبهه، به تعهدات دینی و ملی خود در دفاع از کشور عمل نمود و همزمان با فعالیت‌های شغلی، تحصیلات خود را تکمیل کرده و علاوه بر کارشناسی در رشته‌های مهندسی و حقوق هم توانست تحصیلات خود را به پایان برساند.

وی گفت: آقایی تألیفات زیادی در زمینه حقوق مهندسی و حقوق بین‌الملل داشت که از جمله می‌توان به تاثیر جنگ بر حقوق بین‌الملل و جمع‌آوری قوانین مرتبط با شهرسازی و ارزیابی خسارات وارده به راهسازی‌ها را نام برد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مرحوم آقایی ضمن اینکه در خدمت‌رسانی به مردم خوب، متدین و بصیر سلماس، حریص بود؛ در عین حال تلاش می‌کرد که منافع ملی را فدای مصالح منطقه‌ای نکند.

باهنر ادامه داد: مرحوم آقایی از جوانی، عضو کمیته‌های اقتصادی حزب جمهوری اسلامی بود. وی پس از تقریبا یک سال بیماری، نهایتاً در روز پنجشنبه مصادف با شب ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) چشم از جهان فرو بست؛ برای ایشان علو درجات را آرزومندیم.

وی همچنین از تشییع پیکر نماینده سلماس از مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: مرحوم آقایی در سلماس به خاک سپرده خواهد شد.

در ادامه باهنر رحلت مادر حجت‌الاسلام ابوترابی را تسلیت گفت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایشان سبیعه حضرت آیت‌الله سید محمد باقر قزوینی از عٌلمای اربعه‌ای بود که در معیت حضرت آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری در تاسیس حوزه علمیه قم، نقشی موثر و پس از رحلت ایشان، مدیریت حوزه علمیه را بر عهده داشت.

باهنر افزود: ایشان از نظر مکارم اخلاقی، از امتیازات ویژه‌ای برخوردار بود و حضرت امام ارادت خاصی به ایشان داشتند.

وی گفت: پدر حضرت ابوترابی از شاگردان اًقدم امام و علامه طباطبایی و از فٌضلای حوزه در فلسفه و حکمت بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فرزند ارشد ایشان، مرحوم سید علی‌اکبر ابوترابی چه در دوران مبارزات انقلابی و چه در دوران اسارت سردمدار صبر و مقاومت و معلم عملی برای رزمندگان دفاع مقدس بود که رفتارهای ویژه ایشان، نٌقل مجلس ایثارگران می‌باشد.

باهنر اظهار داشت: حضرت آقای ابوترابی، نایب رئیس محترم مجلس، اینجانب نمی‌توانم در موضع تعریف ایشان باشم. ایشان مورد شناخت دقیق همکاران و بسیاری از مردم شریف ایران می‌باشد و اخوی کوچک ایشان از فعالان انقلاب بوده و هستند.

وی ادامه داد: مرحومه ابوترابی در تمامی این دوران اعم از دوران فعالیت‌های انقلابی همسر و فرزندانش و دوران 10 ساله اسارت فرزندان‌شان، مانند کوهی استوار ایستادند و در تمام این مدت نه تنها مانع از اجرای وظایف همسر و فرزندانشان نمی‌شدند؛ بلکه مشوق انجام وظایف ایشان در عرصه‌های انقلاب و دفاع مقدس بودند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همسر و فرزند ارشد ایشان در حادثه‌ای جان خود را از دست دادند و دختر ایشان نیز به  فاصله یک ساله، بر اثر حادثه‌ای مرحوم شد که این مسائل پشت سر هم برای ایشان آزمون بزرگی بود که از همه آنها سربلند بیرون آمد.

وی یادآور شد: سرانجام ایشان در روز پربرکت ولادت حضرت زهرا (س) دعوت حق را لبیک گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد؛ برای ایشان علو درجات از خداوند خواستاریم.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی که به ریاست محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور 202 نماینده آغاز شد.

اولین دستور کار جلسه علنی امروز رسیدگی به گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد طرح حمایت از ساخت، تجهیز و نوسازی مساجد و نمازخانه‌های کشور است.

علاوه بر این، نمایندگان در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون مشترک در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را نیز بررسی خواهند کرد.

بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی در مورد طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس نیز امروز بررسی خواهد شد.

بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون نظام مهندسی کشور نیز در دستور کار جلسه علنی امروز قرار دارد.

کد N787459

وبگردی