آفتاب

برژیسکی: توافق هسته‌ای بر گسترش روابط ایران و آمریکا تاثیرگذار است

برژیسکی: توافق هسته‌ای بر گسترش روابط ایران و آمریکا تاثیرگذار است

مشاورپیشین امنیت ملی آمریکا با تاثیرگذار دانستن توافق ایران و آمریکا بر روی روابط آینده دو کشور گفت: این توافق نشان دهنده خواست و توانایی ایران برای آغاز همکاری‌ها با آمریکا در برخی از مسائل دیگر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زبیگنیو برژینسکی، یکی از برجسته‌ترین رهبران فکری و کارشناسان استراتژیک و مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در رابطه با تفاهم هسته‌ای اولیه اخیر که میان ایران و کشورهای 1+5 به دست آمد با نشریه ورلدپست گفت‌و‌گو کرد.

برژینسکی در مورد تاثیر این توافق بر روی روابط آینده ایران و آمریکا گفت: در واقع میزان تاثیر این توافق بر روی روابط آینده دو کشور قابل توجه خواهد بود.

این توافق حتی با وجود این که مقامات تهران مکررا اظهار می‌کنند که تفاهم صورت گرفته تنها مربوط به مساله هسته‌ای است، نشان دهنده خواست ایران و توانایی او برای آغاز همکاری‌ها با آمریکا در برخی از مسائل است.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در مورد استنباط و دلایل استراتژیک واشنگتن در مورد ایران اظهار کرد: هدف کوتاه مدت واشنگتن ورود پیدا نکردن به جنگ نظامی علیه ایران است چرا که در آن صورت ایران برای حرکت به سمت ساخت سلاح هسته‌ای و ایجاد خشونت بیش‌تر در منطقه دلیل خواهد داشت؛ در صورت دستیابی دو طرف به توافق هسته‌ای و در نهایت منجر شدن به ایجاد ثبات بیش‌تر در منطقه از طریق آغاز روابط حسنه ایران و آمریکا،‌ در واقع یک همکاری قابل توجه برای پایان دادن به بحران در منطقه خواهد بود.

هم اکنون واشنگتن خواستار کاهش بحران و هرج و مرجی است که خاورمیانه را فراگرفته است که ممکن است با ورود به یک جنگ گسترده‌تر با ایران اوضاع وخیم‌تر شود، در روزهای اخیر برخی از منتقدان توافق با ایران بی‌آن که توجهی به اثرات مخرب آن در منطقه خاورمیانه داشته باشند خواستار حمله نظامی به ایران شده بودند.

انتهای پیام

کد N785711

وبگردی