آفتاب

لخ والسا استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه را خواستار شد

لخ والسا استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه را خواستار شد

رئیس جمهور اسبق لهستان اعلام کرد، غرب باید با استفاده از تسلیحات اتمی خود به مقابله با تجاوزگری روسیه بپردازد.

رئیس جمهور اسبق لهستان اعلام کرد، غرب باید با استفاده از تسلیحات اتمی خود به مقابله با تجاوزگری روسیه بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لخ والسا، رئیس جمهوری اسبق لهستان در مصاحبه‌ای با یک نشریه اوکراینی در این باره گفت: غرب برای مقابله با تجاوز گری روسیه باید به هر کاری حتی ارسال موشک‌های اتمی بپردازد.

والسا که فعالیت سیاسی خود را از دهه 1970 آغاز کرد ادامه داد: این مهم است که نشان دهیم از روسیه بهتریم.

والسا طی دوران خدمتش طی پنج سال به عنوان رئیس جمهور، لهستان را از کشوری کمونیست به جمهوری تبدیل کرد.

اظهارات رئیس جمهوری اسبق لهستان درباره ضرورت مقابله با روسیه در حالی مطرح شدند که لهستان و سایرکشورهای حوزه دریای بالتیک شامل لتونی، استونی و لیتوانی به شدت از الحاق کریمه به روسیه انتقاد می‌کنند و ادعا می‌کنند این کشور در درگیری‌های داخلی اوکراین با حمایت از شورشیان جدایی طلب دخالت می‌کند.

با این حال روسیه همواره این ادعا را رد کرده و از لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک به دلیل افزایش مانورهای نظامی و درخواست حمایت بیشتر از ناتو انتقاد می‌کند.

در همین حال ناتو نیز با تاکید کشورهای آمریکا، آلمان و انگلیس حمایت خود را از متحدان خود در ارویای شرقی افزایش داده و به برگزاری مانور و رزمایش‌های متعددی در نزدیکی مرز این کشورها با روسیه اقدام کرده است.

انتظار می‌رود لهستان حلقه‌ای امنیتی را به ارزش 8 / 3 میلیون دلار شامل شش برج مراقبت در اطراف مرز 125 مایلی این کشور با روسیه تا ماه ژوئن ایجاد کند. خبر ایجاد این حلقه امنیتی پس از اعلام مقامات روسی مبنی بر استقرار موشک‌های اسکندر در شهر کالیننگراد منتشر شد.

در همین حال معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل سلاح‌ها و امنیت بین‌المللی به منظور گفت‌وگو درباره چالش‌های امنیتی منطقه و همکاری ناتو هفته آینده طی سفری سه روزه به لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک سفر خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N784943

وبگردی