آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

فلاحت‌پیشه: مردم به گفته‌ سیاستمداران‌شان درباره بیانیه لوزان اعتماد کنند

فلاحت‌پیشه: مردم به گفته‌ سیاستمداران‌شان درباره بیانیه لوزان اعتماد کنند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به این که اکثریت مردم کشور از صدور بیانیه لوزان خرسند هستند و از تیم مذاکره کننده هسته‌ای‌مان نیز حمایت می‌کنند هیچ دلیلی برای ایجاد تردید یا شبهه در این مذاکرات وجود ندارد.

حشمت الله فلاحت‌پیشه در گفت‌و‌گو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برخی گفته‌ها مبنی بر یکسان نبودن مطالبی که دو طرف مذاکرات لوزان در رابطه با بیانیه اعلام کردند خاطرنشان کرد: از نظر من اکثریت ملت ایران از دیپلماسی و به ویژه دیپلماسی مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: طرف مقابل مذاکرات هم قطعاً مسوولیت موضع‌گیری‌ها و اعلام گزارش‌های دیپلماسی رسمی خودش را دارد. بیانیه لوزان یک نقشه راه است و گام‌هایی که لازم است برداشته شود تا در نهایت چالش هسته‌ای به پایان برسد در این بیانیه مشخص شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که به واسطه بیانیه لوزان تکالیفی برای دو طرف مذاکرات مشخص شده است خاطرنشان کرد: بخشی از این تکالیف مربوط به حوزه فن‌آوری می‌شود که در آن از ایران خواسته شده است شرایطی را برای بازرسان فراهم کند و بخش عمده‌تر تکالیف مربوط به اعضای 1+5 می‌شود مانند صدور قطعنامه تازه توسط شورای امنیت برای پایان دادن به قطعنامه‌های ناعادلانه قبلی و پایان دادن تحریم‌ها؛ هم‌چنین به رسمیت شناختن حق هسته‌ای ایران.

فلاحت‌پیشه گفت: زمانی که توافقنامه فاقد ضمانت اجرایی بین دو طرف امضا شود طبق عرف بین‌الملل شاهد گام بعدی آن بیانیه یا توافق خواهیم بود که در واقع چالشی در دیپلماسی عمومی بین طرفین خواهد بود. البته معمولا دیپلماسی عمومی در آمریکا توام با فشار بر ایران است و پس از توافقنامه ژنو در سال 1392 نیز شاهد بودیم که تنها یک روز پس از توافقنامه موضع‌گیری‌های متفاوتی نسبت به توافق‌نامه در این کشورها (1+5) صورت گرفت.

وی ادامه داد: به عقیده من ملت ما باید به گفته‌های سیاستمداران خود اعتماد کنند به خصوص آن که امسال را سال همدلی و همزبانی نیز نامگذاری شده است و معنای این اسم آن است که باید با اعتماد به یکدیگر به سمت وحدت میان مردم و مسوولان کشور پیش برویم. هم‌چنین لازم است تا دو طرف به درک متقابلی از هم برسند. برای مثال وقتی توافقی صورت می گیرد طبیعتاً این توافق به معنای برد صد در صدی هیچ یک از طرف‌ها نخواهد بود؛ همان‌طور که باخت هیچ یک از طرف‌ها نیز نیست بلکه تنها توافق یا بیانیه‌ای است که بر حسب مقدورات و سیاست‌ها شکل گرفته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تاکید کرد: قطعا بیانیه لوزان حاصل مقاومت مردم ایران در کنار توان دیپلماتیک دیپلمات‌های ما و علم و فن‌آوری دانشمندان ایران زمین است و هیچ دلیلی وجود ندارد که این توافق باعث اختلاف در داخل کشور شود.

انتهای پیام

کد N779923

وبگردی