آفتاب

سفر رهبران دولت وحدت ملی افغانستان به آمریکا

سفر رهبران دولت وحدت ملی افغانستان به آمریکا

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری افغانستان اعلام‌ کرد که رهبران دولت وحدت ملی این کشور برای دیدار با مقامات آمریکایی شب گذشته عازم واشنگتن شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، برای نخستین بار پس از ایجاد حکومت وحدت ملی به آمریکا سفر می‌کنند.

دولت اوباما در ایجاد حکومت وحدت ملی و حل بن‌بست ایجاد شده پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در افغانستان، نقش بسیار مهمی را بازی کرد.

براساس اعلامیه دفتر رئیس جمهور افغانستان، در این سفر ۵ روزه، رئیس جمهوری افغانستان با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، اعضای کنگره، دبیرکل ناتو و هیات مدیره بانک جهانی دیدار خواهد کرد.

به گزارش شبکه بی‌بی‌سی، اشرف غنی که یک روز پیش از سفرش به آمریکا با رسانه‌ها صحبت می‌کرد گفت که تقاضای هیچ کمکی از آمریکا نکرده است. او گفت: من آنچه به کنگره آمریکا توضیح خواهم داد کارهایی است که ما انجام می‌دهیم. آنچه را می‌خواهیم روشن بسازیم ماهیت تهدید و توانایی‌های ما در مهار آن تهدید با در نظرداشت منابع و قابلیت‌های خود ماست.

چند ماه قبل، رئیس جمهوری افغانستان از آمریکا خواسته بود تا در خروج نیروهای این کشور از افغانستان عجله نکند. در روزهای گذشته، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که دولت این کشور در نظر دارد تا در برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به درخواست اشرف غنی و با در نظرداشتن نیازمندی‌های امنیتی منطقه، بازنگری کند.

در آستانه‌ی سفر رهبران دولت وحدت ملی به آمریکا، مقام‌های آمریکایی در ارتباط با روابط افغانستان و آمریکا ابراز خوشبینی کرده و روابط کنونی میان دو کشور را به مراتب بهتر از زمان ریاست جمهوری حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین افغانستان دانسته‌اند.

لورا میلر، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان نیز به بی‌بی‎سی گفته که آمریکا شیوه‌های خاص را برای کمک به حکومت وحدت ملی افغانستان در نظر گرفته که بیشتر در راستای اولویت‌های رئیس جمهوری افغانستان و دولتش است.

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، اکلیل حکیمی وزیر دارایی، ژنرال شیرمحمد کریمی، رئیس ستاد ارتش، رحمت الله نبیل رئیس امنیت ملی، عبدالسلام رحیمی رئیس دفتر اشرف غنی، سیما ثمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر، عمر زاخیلوال، مشاور اقتصادی و محمد معصوم استانکزی، دبیر شورای عالی صلح رئیس جمهوری افغانستان را همراهی می‌کنند.

انتهای پیام

کد N773161

وبگردی