آفتاب

آمریکا از تاثیر حملات هوایی‌اش علیه القاعده در سوریه مطمئن نیست

آمریکا از تاثیر حملات هوایی‌اش علیه القاعده در سوریه مطمئن نیست

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، ارتش این کشور در حملات هوایی با هدف مختل کردن توانایی گروه "خراسان"، شبکه وابسته به القاعده در سوریه، 17 هدف این گروه را بمباران کرده است. با این حال هنوز معلوم نیست میزان خسارات وارده به این گروه واقعا چقدر بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی گفتند، تحلیل‌گران اطلاعاتی این کشور درباره اینکه آیا این حملات به طور چشمگیری توانایی‌های گروه خراسان را از بین برده یا خیر اختلاف نظر دارند؛ مساله‌ای که نشان می‌دهد چقدر دستیابی به تصویر شفافی از آنچه که در خاک سوریه رخ می‌دهد، دشوار است.

مقامات آمریکایی مطلع از این موضوع موافقند این حملات هوایی شبه نظامیان را وادار به پنهان شدن و استفاده محتاطانه از تلفن همراه، ایمیل یا دیگر وسایل ارتباطی مدرن کرده است.

این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود گفتند، اختلاف نظرهایی نیز درباره اینکه چگونه این حملات هوایی توانایی این گروه شبه نظامی را برای اعمال تهدید بالقوه متزلزل کرده وجود دارد.

برخی مقامات آمریکایی معتقدند این حملات هوایی تهدید بالقوه شبه نظامیان را کاهش داده، در حالی که دیگر آژانس‌های اطلاعاتی تاکید می‌کنند، گروه شبه نظامی خراسان همچنان قادر به حمله به غرب است.

گروه خراسان که ابتدا سپتامبر سال گذشته میلادی توسط آسوشیتدپرس افشا شد، متشکل از عاملان کار کشته القاعده در داخل جبهه النصره، شاخه‌ای از القاعده سوریه است که با دولت بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور می‌جنگند.

شبه نظامیان گروه خراسان علاوه بر جنگیدن با اسد به حملات برنامه‌ریزی شده علیه غرب با استفاده از جاسازی بمب‌های غیرفلزی در هواپیماها و جذب تروریست‌هایی با پاسپورت‌های غربی که می‌توانند بدون سر و صدا از گیت‌های بازرسی عبور کنند، متمرکز شده است.

اطلاعات مربوط به توطئه چینی‌های گروه خراسان سبب شد تا "اداره امنیت حمل و نقل" ژوئن سال گذشته میلادی بردن وسایل الکترونیکی خاموش به داخل هواپیماهای مربوط به اروپا، آفریقا و خاورمیانه را ممنوع کند.

آمریکا در نخستین حمله خود پس از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس چندین فروند موشک "تام‌هاوک" را از ناوهای نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس و دریای سیاه شلیک کرد و هشت محل فعالیت خراسان را هدف گرفت.

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت، آن‌ها فعالیت گروه خراسان را مختل کرده‌اند اما نمی‌داند که این مساله چقدر دوام می‌آورد.

جیمز کومی، مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا معتقد است، این توطئه‌ها متوقف نشده‌اند و تهدید گروه خراسان برای آمریکا از بین نرفته است.

از آن زمان به بعد ارتش آمریکا به شش محل فعالیت دیگر این گروه حمله کرده است. هنوز مشخص نیست در این حملات رهبران گروه خراسان کشته شده‌اند یا خیر.

وینسنت استوارت، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گفت: اگر چه حملات هوایی ائتلاف جان تعدادی از اعضای گروه خراسان را گرفته اما قطعا این گروه به توطئه چینی‌های خود علیه منافع غرب ادامه می‌دهند مگر آنکه به صورت کامل نابود شوند.

انتهای پیام

کد N770233

وبگردی